Hibahatáron belül szűkül a két nagy párt közti különbség

2004.11.15. 11:29
A Marketing Centrum felmérése szerint október és november eleje között a pártok támogatottsága a hibahatáron belül változott: az összes megkérdezett körében 7 százalékról 4 százalékra csökkent a Fidesz előnye. A közvélemény-kutató szerint úgy tűnik, hogy Gyurcsány Ferenc színrelépése továbbra is jótékony hatással van az MSZP népszerűségére. A kutatásból kiderül, hogy a Fidesz elutasítottsága kezdi utolérni az MSZP elutasítottságát.
Az október elején készített felméréshez képest az MSZP lakossági támogatottsága az összes megkérdezett körében 2 százalékkal (30 százalékra) növekedett, a Fideszé pedig 1 százalékkal (34 százalékra) csökkent, olvasható a Marketing Centrum, az Indexhez eljuttatott elemzésében. Egyik változás sem nagyobb, mint a hibahatár, az elemzés szerint a változásból annyi azonban mégis megállapítható, hogy egyelőre trendszerűnek látszik az MSZP Gyurcsány Ferenc színrelépésével kezdődő felzárkózása. A felmérés szerint ehhez hozzájárult az is, hogy a nagyobbik kormánypárt megújította vezetését egy sikeres és zökkenőmentes kongresszuson, melyet jelentős médiaérdeklődés kísért.

A részvételi valószínűséget becslő 100 fokú skála átlaga 55 pontról 59 pontra emelkedett; elsősorban a két nagy párt támogatóinak növekedett - egyenlő mértékben - a szavazókedve. Mindebben feltehetőleg szerepe van a közelgő népszavazást kísérő kampányhatásoknak is.

Önmagában jelentéktelen változás az MDF támogatottságának egyszázalékos csökkenése, ugyanakkor a kisebbik ellenzéki párt most nem biztos, hogy átlépné az 5 százalékos küszöböt. Az MDF-en belüli viták egyáltalán nem növelték a párt híveinek aktivitását. Az SZDSZ esetében azonban változatlanul biztosnak látszik az 5 százalék fölötti eredmény, miközben a parlamenten kívüli pártok meg sem közelítik ezt a határt.

A Fidesz hosszabb távra is elkötelezett híveinek aránya nem változott a legutóbbi Marketing Centrum felmérés óta, ugyanakkor 41 százalékról 45 százalékra növekedett azok aránya, akik azt nyilatkozták, hogy 2006-ban szóba sem jöhet náluk, hogy a Fideszre szavazzanak. Az MSZP-ről változatlanul a megkérdezettek 48 százaléka mondta ugyanezt, ugyanakkor 39 százalékról 43 százalékra növekedett azok aránya, akik biztosak abban, hogy 2006-ban az MSZP-re fognak szavazni vagy legalábbis elképzelhetőnek tartják ezt. "Mindez ez azt jelzi, hogy az MSZP elsősorban a nem igazán elkötelezettek közül csábított vissza magához támogatókat, miközben a Fidesz elutasítottsága kezdi utolérni az MSZP elutasítottságát" - áll a Marketing Centrum elemzésében.

A felmérés módszertana
A kutatás keretében 1200 országszerte véletlenszerűen kiválasztott felnőtt válaszolt a kérdésekre. A felmérés 2004. november 4. és november 9. között készült. A véletlen mintavételi eljárás miatt a társadalmi-demográfiai jellemzők eloszlása kismértékben eltér a valós arányoktól. Ezt az adatfeldolgozás során - a KSH 2001-es népszámlálása alapján - többszempontos súlyozással korrigálták. A súlyozás után az alapbecslések bizonytalansága kisebb, mint ą3 százalék.