Nem kéne három évig várni a dugódíjjal
A főpolgármesteri kabinet keddi ülésén a dugódíj bevezetéséről tárgyalt, amit 2012-ben vezetnének be, a bevételeket pedig közlekedési fejlesztésekre fordítanák. Ennek értelmében a Hungária körút - Október 23. út - Bocskai út - Karolina út - Alkotás utca - Margit körút vonalán belülre hajtáskor 400-600-800 forintos behajtási díjakat kéne fizetni. Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója arról tájékoztatott, hogy ezzel naponta 60-110 ezer autóval kevesebb közlekedne a belső negyedekben, ami csökkentené a levegőszennyezettséget és a zsúfoltságot.
A most tárgyalt koncepció egy 2001-es terv aktualizált változata, így hangsúlyosabban jelennek meg benne környezetvédelmi szempontok: a levegőminőség javítása, a közösségi és kerékpáros közlekedés fejlesztése, illetve az egyéni gépjárműforgalom csökkentése. Nyáry Krisztián beszámolt arról is, hogy javaslatot fogalmaznak meg benne a főváros díjpolitikájáról is: a parkolási díjakról, a közösségi közlekedési tarifáiról, valamint az úthasználati és behajtási díjakról.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője csalódott volt, hogy a bevezetéssel a főváros 2012-ig vár, azt mondta, hogy bár a mostani egyeztetésben nem vettek részt, de korábban kidolgoztak egy olyan programot (pdf), amivel néhány hónap alatt bevezethető lenne egy gépjármű-területfoglalási díj névre hallgató, a gyakorlatban parkolási díjként fizetendő összeg. Nem lenne szükség költséges előtanulmányok készítésére, és a parkolási rendszer átalakításával a bevétel nem a különböző parkolási cégek kasszájába kerülne, hanem az önkormányzat gazdálkodhatna vele.
A javaslat szerint az új parkolási díj azokat a belváros közterületein parkoló járműveket terhelné, amelyek vagy az agglomerációból vagy más kerületekből érkeznek. A helyben lakókra nem hárulna többletköltség, nem kéne fizetni továbbá esténként és hétvégén. A levegő Munkacsoport számításai szerint a javaslat megvalósításával a fővárosnak évente 25 milliárd forint bevétele lenne. Az intézkedés hatásaként csökkenne a forgalom, ami összességében további megtakarításokat jelent.
Az így szerzett bevételeket a közösségi közlekedésre lehetne fordítani (erről jogszabály rendelkezne), azaz nem kéne csökkenteni a szolgáltatásokat és javítható lenne a színvonal is. Párhuzamosan a közösségi közlekedés fejlesztésével és a csökkenő autóforgalommal érdemben javulna Budapest levegőminősége, és csökkenne a zajterhelés.