Széles az Alfával kicsit, nélküle nagyot szakíthat
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor elárulta, hogy mivel kezdett foglalkozni 2009-ben
- A csúcsforgalomban füstölt el egy villamos Budán
- Tizenhárom autó ütközött az M6-oson, teljesen megbénult a forgalom
- Kiderült, miért növekednek folyamatosan a várólisták Magyarországon
- Légvédelmi eszközöket telepítenek Magyarország északkeleti részébe, a honvédek is készenlétben vannak
A BKV genfi használtbuszos üzletét a Heti Válasz (HV) cikke torpedózta meg, de a beszerzés körüli botrányhoz a Magyar Hírlap is igyekezett hozzátenni saját információkat. A Széles Gábor milliárdos vállalkozó tulajdonában lévő újság már a HV-s cikk megjelenése előtt írt az összesen 84 használt csuklós buszra tett ajánlatról, és kétségbe vonta, hogy a svájci Volvók eleget tesznek-e a fővárosi közlekedési vállalat tenderkiírásának. Később pedig a lapból vehette át a teljes hazai sajtó a nevekről szóló találgatásokat, hogy kik fognak belebukni a korrupciós vádakba. A Széles-lap azt azonban egyetlen alkalommal sem tudatta az olvasókkal, hogy a tulajdonosnak is vannak érdekeltségei a beszerzésben. Ha megvalósul, akkor azért, ha nem, akkor akár azért.
Buszban utaznak együtt
Széles cége régi albérlőtárs az Antal Attila, BKV-vezér fia foglalkoztatása miatt a közbeszerzési pályázattól elállni kényszerült Alfa Busszal. Az Ikarus-birodalomból megmaradt IK Járműtechnika Kft. (IKJ) a buszgyár székesfehérvári telephelyén lényegében szimbiózisban él a Volvókat szerelő és forgalmazó céggel, és nemcsak a területen osztoznak, hanem folyamatos üzleti kapcsolatban is állnak egymással.
Az IKJ az ott készülő új Alfákon és a beérkező Volvókon végez rendszeresen szerelési munkákat. Az Alfa Busz megbízása alapján a járművek utasterében végzett átalakításokért az elmúlt években 350-400 millió forintot kasszíroztak. Széles cége kapott megrendelést a Nógrád Volán-BKV duó számára már korábban átadott 10 csuklós átszerelésére is, amelyből öt már Genfből érkezett. A buszokba ugyanis az üzembe helyezés előtt a szakszervezetek követelményei alapján zárt vezetőfülkét kell beszerelni. Az IKJ csak ezekért darabonként 1 milliót kapott volna, ha megvalósul az üzlet. Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz tulajdonosa az Indexnek azt mondta, hogy a projekt beindítása előtt most is megállapodtak Széles cégével, így tudhatták a tenderről szóló információk egy részét.
Ha nincs Volvó, az Ikarus is jó
Az IK Járműtechnika másik jelentős partnere a BKV. Regőczi Miklós kommunikációért felelős vezérigazgató-helyettes az Index kérdésére megerősítette, néhány más cég mellett a székesfehérváriak végzik a régi Ikarusok felújítását. A cég specialitása a Volvókhoz hasonlóan az Ikarusoknál is az utastér átalakítása. Egy-egy régi busz felújítása a BKV sajtóosztályának tájékoztatása szerint 18-20 millió forintba kerül. A munkákat műszaki indokoltság alapján végzik, de idén még nincs erre a tevékenységre elkülönített pénzösszeg. Eddig a tender miatt nem döntöttek a 15-20 éves kocsik felújításáról, a 60-80 darab genfi busz híján azonban várhatóan ismét ezt a megoldást kell választania a közlekedési vállalatnak. Úgy tudjuk, hogy Székesfehérváron jelenleg is 10-15 Ikarus várja az átalakítást.
Nem érdeklődik utána
A busztenderben érdekelt IK Járműtechnikával kapcsolatban megkerestük Széles Gábort is. A saját lapjában gyakran véleményt nyilvánító vállalkozó azonban a közbeszerzési ügyről nem akart nyilatkozni, csak annyit mondott: "szerencsére annyi dolgom van, hogy ezzel nem kellett foglalkoznom.
Cégek egymás mellett
A 2002 óta működő Alfa Busz kft.-t a Volvo Hungária volt értékesítési igazgatója, Mogyorossy Tibor vezeti. A magánszemélyek által alapított cég új buszok összeszerelésével és használtak felvásárlásával, generálozásával és értékesítésével foglalkozik. Külföldön fő partnere a Volvo Bus Corporation, Magyarországon a BKV. A használtbusz-tender miatt a cég ellen munkaügyi vizsgálat indult.
Az IK Járműtechnika Kft. az Ikarus szervizcége volt és buszos cég tulajdonából került át a PannonEuro nevű ingatlanos vállalkozás fennhatósága alá, amelynek viszont a Széles Gábor irányítása alatt álló Műszertechnika Holding a tulajdonosa. Az IK Járműtechnika buszok szerelését, felújítását végzi, saját gyártású ajtókat, szellőzőnyílásokat forgalmaz.
Széles Gábor az IKJ-n kívül több területen is kapcsolatban van a BKV-val. Az érdekeltségébe tartozó VT-Transman Kft. 2007 augusztusában a budapesti, főleg dél-budai BKV-vonalakon 35 Volvo Alfa Localo buszt helyezett üzembe. A cégnek viszont már korábban is voltak Volvo buszai, amelyeket az Alfa Busztól szerzett be. Így valójában a Magyar Hírlap, mint a BKV egyik volvós alvállalkozójának lapja támadta Antal Attilát, a BKV vezérigazgatóját, mert Antal korábbi cége, a Nógrád Volán szintén Volvókat használva áll szerződéses viszonyban a fővárosi közlekedési vállalattal.
Egy piacon mozognak
A millárdos újságja másfél éve már cikkezet az Alfa Buszról, akkor azért, mert a laptulajdonos vállalkozása, az Ikarus Egyedi Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult egy tender miatt. Az ikaruszosok szerint a konkurencia teljesíthetetlen határidőket, gyanúsan olcsó karbantartási árakat adott meg pályázatában. A volános beszerzéssel kapcsolatban a lap személyi összeférhetetlenséget is felvetett az Alba Volán és az Alfa Busz között.