Radikális szigor várható a közutakon

2008.09.26. 06:57
Totális ellenőrzésre rendezkedne be a közutakon a Nemzeti Közlekedési Hatóság - írja pénteki számában a Népszabadság. Az új kamerás rendszer egyszerre vadászna a gyorshajtókra, az autópályákon bliccelőkre, a lejárt forgalmival, zöldkártyával vagy kötelező biztosítás nélkül autózókra, a túlsúlyos, esetleg a hétvégi forgalomkorlátozást megsértő kamionokra.

A NKH informatikai rendszer kiépítését tervezi, amely kivétel nélkül kiszűrné a szabálytalankodókat a közutakon, ezáltal feleslegessé téve a rendőri megfigyelés eddigi módjait.

A közúti közlekedési elektronikus ellenőrzési rendszer (KKEER) teljes fegyverzetével 2010-ben állna szolgálatba. Feladatainak egy részét azonban már jövőre ellátná. A sztrádaüzemeltető cég 19 autópálya-keresztmetszetet látó kameráinak felvételeit alig több mint három hónap múlva már az NKH saját és a valamennyi hazai gépjármű adatait tartalmazó Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) adatbázisával is összevetik.

Aki eddig egy motorkerékpár sztrádadíjának megfizetése után teherautójával büntetlenül autózott a fizetős autópályákon, januártól azonnal megbukik. Ezen a trükkön ugyanis a KKEER elvileg már embrió állapotában is átlát majd, és postázza a méltányos bírságot is.

Az NKH a tervek szerint januártól a határállomásokon elhelyezett kamerák képeit is megkapja. Így azonnal kiderül, ha az országot elhagyni készülő jármű után egyáltalán nem, vagy nem a kategóriájának megfelelő sztrádadíjat fizették meg. Az NKH a szabálytalankodó gépkocsit megállíthatja, és mindaddig vissza is tarthatja, amíg üzemben tartója nem rendezi az útdíjszámlát és a trükközésért kiszabott büntetést.

A külföldi szakhatóságokkal összehangolt munkát végző NKH ugyanis a szlovák, osztrák vagy éppen román gépkocsik tulajdonosainak adataihoz is hozzáfér. Ez elegendő lehet ahhoz, hogy a külföldi szabálytalankodóktól is éppen úgy behajtsák a bírságokat, mint a magyar autósoktól.

A KKEER az autópályákon, főutakon, sőt esetleg a városi utakon is - alkalmas lesz a sebesség-ellenőrzésre. A Balaton és a főváros között például a kihelyezett kamerák számától függően akár tucatnyi helyen is készülhet majd felvétel a gyorshajtókról. A rendszer - egyelőre - még nem a kamerák sora előtt elhaladó járművek átlagsebességét méri majd.

Az NKH rendszere a sebességmérésnél is különbséget tesz majd a járműkategóriák között. A traffipaxok az autópályákon ma még nem fotózzák, ha egy teherautó a számára előírt legfeljebb kilencven kilométeróránál gyorsabban, de százharmincnál lassabban haladt. A KKEER viszont a rendszám alapján megállapítja majd, ha a kamera előtt százhússzal elhúzó jármű teherautó volt, és a sebességtúllépésért automatikusan postázza a büntetést.

Nem lesz pardon a hétvégi kamionstop betartatásában sem. A kamerák biztosan látják majd a tiltott időszakban közlekedő teherautókat. A teherautók számára tilos területnek számító Lánchídon például egyetlen kamera is elég lehet ahhoz, hogy a forgalmi engedélyük szerint teherautónak vizsgáztatott furgonok gazdáit garantáltan megbírságolják.

A Nagy Testvér az NKH adatbázisa alapján a járművek okmányainak érvényességére is figyelne. A leolvasott rendszámok alapján például ellenőrzik majd a kamerák előtt elhaladó járművek műszaki érvényességét. Így a lejárt forgalmival közlekedők már az első kameránál megbukhatnak. De hasonló sorsra jutnak a lejárt zöldkártyával vagy netán a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás nélkül autózók is.

A tilosban járók a kiszabott büntetéseket többnyire a megszokott eljárással, postán kapják majd meg. Az objektív felelősség jegyében pedig minden kihágásért a gépkocsi tulajdonosa fizet. Kivétel lehet, ha a szabálytalankodót a közlekedési hatóság saját elfogóautói állítják meg, vagy a KKEER adatai alapján a rendőrség már a helyszínen megbírságolja.

A kormány egyelőre még nem mondta ki a végső szót az NKH - egyébként januártól törvényben előírt feladatainak ellátásához megálmodott - fejlesztéséről. A Pénzügyminisztérium szerint a 15-17 milliárd forintos beruházásra 2009-ben már nem lesz pénz, megvalósítása csak az idei költségvetés egyensúlyi tartalékából finanszírozható. Ami azt jelenti, hogy az NKH-nak a rendszer szállítóival legkésőbb 2008 decemberében szerződnie kellene. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a beszerzésre és a tízéves üzemeltetésre egyszerűsített közbeszerzést írnak ki, amely a rendelkezésre álló két hónapban talán lezárulhat. Feltéve persze, hogy eredményét végül egyik érdekelt sem támadja meg.

Ha a KKEER a terveknek megfelelően kiépül, a számítástechnika központi üzemeltetése 2009-től évi 1,7-2,2 milliárd forintba kerülhet. A kamerák telepítéséért és fenntartásáért évente hozzávetőleg 3,1-4,8 milliárd forint szolgáltatási díjat is fizethetnek majd. Mindezért kárpótlásul az autópályadíjak kényszerű befizetése, illetve a szabálytalankodó autósoktól beszedett büntetések révén a rendszer már jövőre havonta növekvő összegű - a becslések szerint 0,8-1,5 milliárd forint - többletbevételhez juttathatja a költségvetést. Ha a kormány valóban bevezeti a használatarányos útdíjakat, a vele az ígéretek szerint problémamentesen összekapcsolható elektronikus ellenőrzési rendszer 2011-től évente 15-18 milliárd forint többletbevételt hozhat.