Lezuhant egy rendőrségi helikopter Ferihegyen

2006.09.25. 15:54
Sem a jármű személyzete, sem a helikopterben tartózkodó fotós nem sérültek meg abban a légibalestben, ami hétfőn reggel történt.

A rendőrség egyik MD-500 típusú helikoptere tíz óra előtt nem sokkal, leszállás közben a hangár előtti betonra zuhant, értesült a HavariaPress.

Egy olvasónk képei a helyszínről
Egy olvasónk képei a helyszínről

A gép a földet érés után megpördült, letörött a farka, majd az oldalára dőlt; a rotorja ezután még belecsapott a betonba, így a rotorlapátok törmelékei, illetve a helikopter alkatrészei mintegy száz méteres körben szóródtak szét.

A szerencsének köszönhetően sem a jármű személyzete, sem a helikopterben tartózkodó civil nem sérültek meg. A baleset okai egyelőre nem ismertek, a légibaleset azonban nem okoz fennakadást a Ferihegyi Repülőtér forgalmában.


A rendőrség egyik MD-500-asa

A történtek körülményeit a Katonai Légügyi Hivatal vizsgálja, azt egyelőre nem tudni, hogy műszaki hiba vagy emberi mulasztás okozta-e a balesetet, mondta az Indexnek Szollár Domokos, a Budapest Airport Zrt. szóvivője. Az ő információi szerint a gépben két rendőr és egy fotós ült, és a gép nem leszállás közben zuhant le, hanem leszállás után borult fel.

A balesetnek közvetetten egy könnyű sérültje van, tájékoztatta az Indexet Szollár Domokos kora délután. Egy közelben álló ember megrándította a nyakát, miközben odakapta a fejét a nagy zajjal összetörő helikopter irányába, tette hozzá Szollár Domokos.

A Katonai Légügyi Hivatal egyelőre nem közöl semmiféle részletet a történtekről, a vizsgálat folyamatban van, jelenleg a helikopter személyzetét hallgatják ki, tudta meg az Index.

Gálik Viktória, az Autópálya Rendőrség szóvivője arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az MB 500-as típusú helikopter szolgálati feladatról tért vissza. A "függeszkedő fázisban", fél méterrel a földfelszín felett a gép "bepördült", aminek következtében oldalra billent. A gépnek több kiálló része, úgy mint a farok, illetve talprésze, valamint a forgószárnya is megsérült.

Bonyiczky László, a Rendészeti Biztonsági Szolgálat Légirendészeti Parancsnokságának parancsnoka megközelítőleg 100 millió forintra becsülte a kár mértékét.

Vezetéstechnikai hiba?

A HavariaPress úgy tudja, hogy a helikopter vezetője hátszélben próbált leszállni az 1-es terminálnál lévő térségen. A nagy sebességgel érkező gépet a pilóta későn kezdte fékezni, ezért az túl nagy erővel érkezett a földre, így a főrotor beleütődött a faroklégcsavar tartójába. Ennek hatására a faroklégcsavar letörött, a gép pedig elkezdett a főrotor tengelye körül forogni, majd felborult és a rotorja darabokra törött.

Az elsődleges megállapítások szerint a gép fő egységei közül a hajtómű és a hajtáslánc is olyan súlyosan megsérültek, hogy gazdaságosan nem javíthatók. Egyelőre úgy tudni, hogy pénzhiány miatt egyhamar nem tudják pótolni a tönkrement gépet. Az ORFK részéről nem kívánták kommentálni a hírügynökség értesüléseit. 2004. májusában egyébként Siófokon is hasonló módon szenvedett balesetet egy ugyanilyen típusú rendőrségi helikopter: az eset oka akkor is vezetéstechnikai hiba volt, és azt a kiesett gépet sem pótolták.