A Mirage F1 vadászrepülőgép
()
2003. február 14., péntek 20:53
Mivel a megmaradt iraki vadászrepülők még az első Öböl-háborúnál is esélytelenebbek a felvonuló amerikaiakkal szemben, a várható összecsapás alighanem nélkülözni fogja a nagy légicsatákat. A MiG-29-esek csaknem mind elpusztultak, így a leginkább használható gépek jelenleg a szovjet gyártmányú MiG-25-ösök, és a francia eredetű, többfeladatú Mirage F1-esek.
Az F1 szakított a Mirage sorozatot gyártó Dassault repülőgépgyár hagyományaival: a nagy sikerű Mirage III-assal ellentétben nem deltaszárnyú, hanem hagyományos elrendezésű, erősen hátranyilazott szárnyakkal. A gépet 1984-ig a francia légierő is használta; több mint 700 darabot adtak el belőle külföldre. Az embargóügyekben mindig elnéző franciák Irakon kívül Dél-Afrikának, Iránnak és Líbiának is szállítottak F1-eseket.
Titkosszolgálati jelentések szerint az irakiak azon mesterkednek, hogy nagy sebességű vadászgépeiket vegyi és biológiai harcanyagokat hordozó tartályokkal szereljék fel. Colin Powell amerikai külügyminiszter az ENSZ BT-ben bemutatott prezentációjában egy Mirage F1 volt látható, amint ismeretlen anyagot permetez.
Műszaki adatok |
Méretek |
Hossz |
14,9 m |
Szárnyfesztáv |
8,4 m |
Magasság |
4,5 m |
Felszállótömeg |
15,2 tonna |
|
Teljesítmény |
Maximális sebesség |
2,2 Mach |
Repülési magasság |
20 000 m (?) |
Fegyverzet |
Légiharc-rakéták: Matra Magic R550; szabadesésű és fékezett bombák; 2x30 mm-es DEFA gépágyú |
|
Egyéb adatok |
Személyzet |
1 fő |
Rendszerbe állítás éve |
1981 |
Gyártó |
Dassault Aviation |
|
|
|
|
az
oldal tetejére
|