Natália
-3 °C
8 °C

Szalay: Abszolút elégedett vagyok

2004.01.20. 10:44
h i r d e t é s
A Dakar-rali huszonhat éves történetében Szalay Balázs az egyetlen olyan magyar pilóta, aki másodszor teljesítette a távot, mégis első ízben ért célba a szenegáli fővárosban. (Az első alkalommal, 2000-ben, Kairó volt a végállomás.) Az Opel Fronterát kormányzó Szalay Balázs, Bunkoczi László páros az 52. helyen futott be, a csapat versenykamionja - fedélzetén a Darázsi, Hajnal, Tagai legénységgel - a 37. lett. Az Index Dakarban érte utol a versenyzőt, aki csütörtökön tér vissza Magyarországra.
- Kipihente már a fáradalmakat?

- Azon vagyok, de nem lesz könnyű. Nagyon megerőltető versenyen vagyok túl, sokat kivett belőlem.

- Pedig már hatodszor állt rajthoz.

- Hatodszor, de az idei táv brutális volt, és igen megviselt. Maga az útvonal kijelölője, egyszersmind a verseny egyik fővédnöke, Patrick Zaniroli is úgy vélte, hogy a mostani Dakar volt a legnehezebb az elmúlt jó néhány évben. Csak érzékeltetésül: tavaly háromezer kilométerrel kevesebbet kellett megtenni az idei tizenegyezerrel szemben, mindössze egy nappal hosszabb idő alatt. Így - minden különösebb nagyképűség nélkül mondhatom - csak emeli a teljesítményünk értékét, hogy végigértünk. Ráadásul most értem először Dakarba, mert négy éve Kairó volt a végállomás. Mit mondjak, mégiscsak Dakar az igazi. Ennek a városnak szimbolikus jelentősége van a hagyományok miatt.

- Mi futott át először az agyán, amikor felléphetett a beérkezőknek járó pódiumra?

- Leírhatatlan örömöt éreztem, és visszagondoltam, hogy ezért jöttem, ezért szenvedtem, ezért lapátoltam annyi homokot a sivatagban.

- Hogyan érzékelte a helyszínen, jól jött a két pihenőnap, amit az eredeti tervekkel ellentétben a táv felénél beiktattak a szervezők?

- Parázs vita alakult ki a helyszínen lévő újságírók között, hogy nem is volt fegyveres fenyegetés a terroristák részéről, csak a szervezők találták ki, hogy időt nyerjenek, hogy ne rostálja meg már a táv fele az indulókat. Erre a felvetésre mutatott be egy dokumentumot Mali belügyminisztere, miszerint nem képzelt fenyegetésről van szó. Tény, hogy nagyon jól jött az a két pihenőnap, mert a versenyzők kilencven százaléka technikai problémákkal küszködött. Az is cáfolhatatlan, hogy ennek köszönhetően maradhatott versenyben mintegy harminc autó. Számunkra azonban mindez nem okozott számottevő előnyt, mert nem álltunk a kiesés küszöbén.

- Később sem, amikor itthon már elkönyvelték, hogy ötödik magyarként önök is feladták a ralit a tizenötödik szakaszon?

- Később sem. A szabályok megadták azt a lehetőséget, hogy jelentős büntetés árán kihagyjunk két ellenőrzőpontot, így értelemszerűen éltünk vele. Nyolc óra mínusszal sújtottak, de a mondással ellentétben időt veszítettünk, mégis életet nyertünk. A hazai közvetítésről amúgy - hozzáteszem: csak hallomásokra tudok alapozni - nincs túl jó véleményem. Viszont itt az idő megköszönni azoknak, akik kitartottak mellettem, akik mindvégig szorítottak értem, hogy teljesülhessen életem nagy vágya, és Dakarba érjek. És persze a szponzoraimnak - így a Gatorade-nak - is hálás vagyok.

- Jövőre újra nekivág?

- Egyelőre semmit nem tervezek. Pihenni szeretnék. Mondom még egyszer, nagyon megerőltető volt a verseny.

- Azt is olvashattuk itthon, hogy nem elégedett az 52. hellyel.

- Tévedés, abszolút elégedett vagyok. Jómagam, a szerviz- és a versenykamion is itt van Dakarban. Ennél többet nem érhettünk el.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!