Biztonsági módosításokat követel a rali-világbajnok
További Sport cikkek
- Pétervári-Molnár Bendegúz egy lépésre került a párizsi olimpiától
- Suhajda Szilárd felesége: Nem szeretném, hogy a férjem testét lehozzák az Everestről
- Érdekes karrierváltás: kamionsofőrnek állna a Newcastle United labdarúgója
- Csapatot vált a magyar tehetség, a spanyol bajnokságban folytatja a versenyzést
- Pétervári-Molnár Bendegúz elődöntős az olimpiai kvalifikációs versenyen
A hétvégén Markko Märtin navigátora, Michael Park vesztette életét, amikor Peugeot-juk nagy sebességgel egy fának csapódott. Egyedül a kocsi jobb oldala rongálódott meg, ám az olyan súlyosan, hogy a másodpilótának esélye sem volt a túlélésre, azonnal meghalt.
Ami jelenleg van, nem elég
Sebastian Loeb a Citroennel
(fotó: epa)
A versenyző, aki Walesben szándékosan - begyűjtve egy időbüntetést - nem nyerte meg második vb-címét, változtatásokat kért az autóépítőktől: "Mindig kompromisszumkérdés a tömeg és a biztonság aránya, de ha plusz 30 kilóval meg lehet erősíteni például a kocsi tetejét, meg kell tennünk".
Märtinék baleseténél a kocsi teteje is teljesen eldeformálódott.
Túl jók az autók
A mai WRC-k (World Rally Car) kevésbé gyorsak, mint a nyolcvanas, illetve a kilencvenes években futott elődeik, háromszáz lőerősek, nagyjából 190 km/h órára gyorsulnak föl, de Loeb elképzelhetőnek tartja, hogy már ezek is túl erősek.
"Felmerülhet a kérdés, hogy az autók nem váltak-e túlzottan kifinomulttá? Mi, pilóták könnyedén eljutunk velük a határra, és talán a sebességek is túl magasak" - magyarázta Loeb.
Erősebb tető, bukócsövek és ajtó
A többszörös világbajnok Subaru csapatfőnöke, David Lapworth konkrét javaslatokkal állt elő: "Az oldalirányú ütközésektől kell legjobban védenünk a versenyzőket. A becsapódáskor túl kevés hely van az utasok és az álló objektum között, ezért távolabb kell őket ültetni az ajtóktól, közelebb egymáshoz".
A menedzser szakítana a tradicionális, egymás melletti pilóta-navigátor pozícióval is. "Nagyobb helyet kell hagynunk a bennülőknek, és meg kell erősítenünk az ajtókat. A pilóta és navigátora az eddigi egyvonal helyett egymás mögött, lépcsőzetesen helyezkedhetne el - fejtegette Lapworth. -Fejlesztenünk kell a bukóketrecet, a csőrendszert és az üléseket".
Szemléletváltásra van szükség
A szakember úgy gondolja, a raliban totális szemléletváltásra van szükség ahhoz, hogy ötletei megvalósuljanak. "A sportág filozófiája, hogy az autók minél jobban hasonlítsanak azokhoz, amelyek a közutakon járnak. Ha viszont biztonságosabbá akarjuk tenni, ezen változtatni kell, még akkor is, ha az új gépek mások lesznek, mint utcai társaik".
Sok szakértő szerint a rali annak is köszönheti világszerte óriási népszerűségét, hogy a gépek nem állnak messze azoktól, amelyeket mindenki használ. Enyhén módosított változataikhoz - kis túlzással - minden autószalonban hozzá lehet jutni.
A gyorsaságikon is változtatna Lapworth
A Märtin-Park kettős balesetét, a navigátor halálát egy fa okozta, amely megfogta a 100 km/órás sebesség fölött csúszó kocsit. A rali-szakaszok tradicionális útvonalakon, erdőn, mezőn, vízátfolyáson keresztül zajlanak évtizedek óta, ám Lapworth nem riadna vissza attól sem, hogy szelektálja őket, és eltávolítsa a programból a túl veszélyeseket.
"Ha százhatvannal nekimész egy fának, nehéz, sőt, talán lehetetlen olyan autót építeni, ami megvéd. Meg kell vizsgálnunk a szakaszok természeti környezetét, és ha lehet, módosítani".
A veszély marad, de csökkenteni lehet
A rali-világbajnokság üzleti jogait birtokló cég vezetője, a Subaru és az F1-es BAR-Honda istálló korábbi főnöke, David Richards szintén fejlesztéseket sürget.
"Tíz éve az volt a célunk, hogy növeljük a résztvevők és a nézők biztonságát. Húsz éve nem halt meg pilóta a vb-n. Ha a közönség nem viselkedik megfelelően, töröljük a szakaszt" - ismertette a Daily Telegraph-nak Richards az eddigi lépéseket.
Mindhárman, Loeb, Lapworth és Richards is hangsúlyozták, "a motorsportban mindig is benne lesz a halál lehetősége", ám szintén kiemelték, "a jelenleginél többet tehetünk érte, hogy csökkentsük az esélyeit".