Menj csak neki az oszlopnak, nem lesz baj!
További Extrém sport cikkek
- Elképesztő szóló mászást vitt végbe egy nemzetközi szinten ismeretlen mászó a K2-n
- Először mászták meg télen a K2-t
- Rakonczay Gáborért mentőhelikopter ment, vége a rekordkísérletnek
- Elképesztő világcsúcs: egy levegővel 112 méterre merült egy búvár
- Rutin nélkül és idősen is fel lehet jutni a Mount Everestre
Hétvégén újra visszatér Budapestre a Red Bull Air Race, de már Besenyei Péter nélkül. A magyar műrepülő viszont nem csak a sorozat ötletgazdája: a látványos helyeken felállított, a sorozat szempontjából nélkülözhetetlen pilonok kifejlesztésében is hatalmas szerepe volt.
Olyannyira, hogy a prototípus terveit ő maga készítette, amit aztán a Bellutti Protection Systems épített meg 2003-ben. Besenyei a tököli repülőtéren tesztelte őket, de eleinte bármennyire is az volt a cél, hogy szándékosan eltalálja azokat, hogy kiderüljön, mennyire válnak be, ösztönösen pont, hogy elkerülni akarta őket. Végül jól sikerült a teszt, így az első, zeltwegi Air Race-en már debütáltak is a pilonok.
Az azóta eltelt 13 év alatt rengeteget fejlődtek a pilonok. Az első, henger alakú modellek nem bírták eléggé az időjárási változásokat, erős szél esetén kiszámíthatatlanná váltak, ráadásul a pilonokat a földhöz rögzítő kábelek is potenciális veszélyfaktort jelentettek. Ezért új borítás is kellett, illetve az íves, fordított patkó alakú startkapukat is lecserélték.
2003 óta csaknem 30 különféle anyagot próbáltak ki a pilonoknál, amiknek elég ellenállónak kell lenniük, hogy szélben se mozogjanak, ütközés esetén viszont azonnal el kell szakadniuk – ez jelenti a maximális biztonságot a pilóták számára.
A teteje könnyebb, mint a papír
Ezt érdemes tudni a pilonokról:
- 25 méter magasak,
- 5 méter átmérőjű talapzaton állnak,
- a pilon tetején levő anyag négyzetmétere 40 százalékkal könnyebb, mint a nyomtatópapír,
- a szelvénycsere rekordja 90 másodperc,
- 1 mp-be kerül, ha nem a sárga jelzések között repül át a pilóta,
- a szabálytalan, nem vízszintes áthaladás 2 mp-es büntetést jelent,
- a pilon eltalálásáért 3 mp-es büntetés jár,
- a szlalompilon rossz oldalról kerülése azonnali kiesést jelent.
A jelenlegi, 25 métereres magasságukat 2010-ben érték el (így a pilóták a földhöz képest 2 méterrel magasabban repülhetnek át köztük), a kúpszerű formájuk és a most is használt anyaguk, a pehelykönnyű, de rugalmas versenyvitorla-szövet 2014-ben lett végleges.
A szakadások utáni gyors cserék érdekében a pilonokat 9 részre osztották, így ütközés után csak a sérült részt kell kicserélni: erre másodpercek alatt - másfél perc a rekord - képesek az erre felkészített csapatok, amelyek nagyjából olyan tempóban és összhanggal dolgoznak, mint a Forma-1-es csapatoknál a kerékcserét végző szerelők. Ezt különleges cipzárral oldják meg, amin nincs kocsi, az ugyanis komoly kárt okozhatna a repülőgépek szárnyában.
A pilonok szelvénycseréit viszont kicsit nehezebb gyakorolni, mint az F1-es kerékcseréket, ott ugyanis állandóak a körülmények, az Air Race pilonjai viszont földön és vízen is előfordulhatnak, így a szerelőcsapatoknak minden felszínen otthonosnak kell lenniük, hogy a lehető leggyorsabban folytatódhasson a verseny.
Július 16-17-én ők és a pilóták is Budapesten, a Duna fölött lesznek bevetésen.