Menj csak neki az oszlopnak, nem lesz baj!

P-20120217-57249 HiRes JPEG 24bit RGB News
2016.07.12. 15:51

Hétvégén újra visszatér Budapestre a Red Bull Air Race, de már Besenyei Péter nélkül. A magyar műrepülő viszont nem csak a sorozat ötletgazdája: a látványos helyeken felállított, a sorozat szempontjából nélkülözhetetlen pilonok kifejlesztésében is hatalmas szerepe volt.

Olyannyira, hogy a prototípus terveit ő maga készítette, amit aztán a Bellutti Protection Systems épített meg 2003-ben. Besenyei a tököli repülőtéren tesztelte őket, de eleinte bármennyire is az volt a cél, hogy szándékosan eltalálja azokat, hogy kiderüljön, mennyire válnak be, ösztönösen pont, hogy elkerülni akarta őket. Végül jól sikerült a teszt, így az első, zeltwegi Air Race-en már debütáltak is a pilonok.

Az azóta eltelt 13 év alatt rengeteget fejlődtek a pilonok. Az első, henger alakú modellek nem bírták eléggé az időjárási változásokat, erős szél esetén kiszámíthatatlanná váltak, ráadásul a pilonokat a földhöz rögzítő kábelek is potenciális veszélyfaktort jelentettek. Ezért új borítás is kellett, illetve az íves, fordított patkó alakú startkapukat is lecserélték.

2003 óta csaknem 30 különféle anyagot próbáltak ki a pilonoknál, amiknek elég ellenállónak kell lenniük, hogy szélben se mozogjanak, ütközés esetén viszont azonnal el kell szakadniuk – ez jelenti a maximális biztonságot a pilóták számára.

A teteje könnyebb, mint a papír

Ezt érdemes tudni a pilonokról:

  • 25 méter magasak,
  • 5 méter átmérőjű talapzaton állnak,
  • a pilon tetején levő anyag négyzetmétere 40 százalékkal könnyebb, mint a nyomtatópapír,
  • a szelvénycsere rekordja 90 másodperc,
  • 1 mp-be kerül, ha nem a sárga jelzések között repül át a pilóta,
  • a szabálytalan, nem vízszintes áthaladás 2 mp-es büntetést jelent,
  • a pilon eltalálásáért 3 mp-es büntetés jár,
  • a szlalompilon rossz oldalról kerülése azonnali kiesést jelent.

A jelenlegi, 25 métereres magasságukat 2010-ben érték el (így a pilóták a földhöz képest 2 méterrel magasabban repülhetnek át köztük), a kúpszerű formájuk és a most is használt anyaguk, a pehelykönnyű, de rugalmas versenyvitorla-szövet 2014-ben lett végleges.

A szakadások utáni gyors cserék érdekében a pilonokat 9 részre osztották, így ütközés után csak a sérült részt kell kicserélni: erre másodpercek alatt - másfél perc a rekord - képesek az erre felkészített csapatok, amelyek nagyjából olyan tempóban és összhanggal dolgoznak, mint a Forma-1-es csapatoknál a kerékcserét végző szerelők. Ezt különleges cipzárral oldják meg, amin nincs kocsi, az ugyanis komoly kárt okozhatna a repülőgépek szárnyában.

A pilonok szelvénycseréit viszont kicsit nehezebb gyakorolni, mint az F1-es kerékcseréket, ott ugyanis állandóak a körülmények, az Air Race pilonjai viszont földön és vízen is előfordulhatnak, így a szerelőcsapatoknak minden felszínen otthonosnak kell lenniük, hogy a lehető leggyorsabban folytatódhasson a verseny.

Július 16-17-én ők és a pilóták is Budapesten, a Duna fölött lesznek bevetésen.