Káosz és készületlenség Athénban
Száz nappal az olimpia kezdete előtt lesújtó állapotok uralkodnak Athénban: a megnyitó helyszínéül szolgáló stadion tetejét még nem sikerült a helyére tolni, de gondok vannak a maratoni útvonal felújításával is. A görög fővárosban minden elképzelhető helyen építkeznek, de így is lehet, hogy nem készül el a repülőtérre vezető gyorsvasút. Athén az 1996-os aranyolimpia rendezési jogát azért nem nyerte el, mert a NOB félt, hogy a játékokat szülőhazájában csúfolják meg - a görögök bizakodnak, de erre most is meg van az esély. Az Index a helyszínen járt és sikerült megtalálnunk a rést a sokat hangoztatott biztonságon is.
()
2004. május 5., szerda 11:05
A sofőr kinyúl autója ablakán és feje fölött, egy laza mozdulattal elhajítja a kezében lévő szemetet. Ez a jelenet Athén belvárosában, a délutáni csúcsforgalom kellős közepén játszódott le. A kocsisor egyik oldalán a felbontott útba, néhány méterre tőle pedig az épülőben lévő nagyberuházásba, a városközpontot a tengerparttal összekötő villamosvonalba botlik a járókelő.
| Tekintse meg képeinket! |
A korántsem idilli kép jól jellemzi a problémákat, amelyekkel száz nappal a nyári olimpia kezdete előtt a görög főváros küszködik. A négy és félmillió lakosú Athénban szinte mindenhol építkeznek, sem az utakon, sem a járdákon nem lehet haladni száz méternél többet anélkül, hogy lezárásba vagy felbontásba ütköznénk. Az Index tudósítói a helyszínen tapasztalhatták, hogy a megszámlálhatatlanul sok javítás, felújítás környékén sokszor egyetlen munkást sem találni, sőt, sok helyen egészen elhagyatottnak tűnik a munkaterület, bár a görögök állítják, három műszakban folyik a munka. A sportlétesítményekkel kapcsolatban pedig mindennaposak a csúszásokról szóló hírek.
A NOB már biztosítást is kötött az olimpia elmaradására
"Elvesztegettük az időt, ez már biztos. Senki sem értette meg, miről is szólnak valójában a játékok" - mondja Fanny Palli-Pretalia, az olimpiai munkálatokért felelős miniszter. A szervezőbizottság (ATHOC) elnöke, Gianna Angelopulosz-Diaszkalaki azt hangoztatja, hogy "egyetlen percet" sem hagyhatnak elveszni. Ezt ugyanis már megtették a görögök: a rendezés 1997-es elnyerése után három évig szinte semmi sem történt Athénban.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) először a játékok történetében koordinátort küldött Athénba és biztosítást kötött arra az esetre, ha elmaradna az esemény. Ha bármilyen ok meghiúsítaná a 28. Nyári Olimpia megrendezését, 143 millió dollárhoz jut a szervezet. Jacques Rogge szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a NOB-elnök már a Salt Lake City-i olimpiát is be akarta biztosítani, de az a 2001. szeptember 11-i terrorcselekmények miatt megfizethetetlen lett volna. Úgy tudni, most közel hétmillió dollárt költött erre a célra a lausanne-i székhelyű szervezet.
Athén első embere azonban bizakodó: "Az olimpiai játékok versenyhelyszíneinek készültségi foka kilencven százalékos, jelentősebb lemaradás csak a központi stadion tetőszerkezete, illetve a maratoni futás útvonalának egy tizennégy kilométeres szakasza kapcsán van, de ezekkel is minden rendben lesz" - jelentette ki a minap Dora Bakojannisz polgármester.
Játék a százalékokkal | Vajda László, az ATHOC magyar munkatársa |
"A készültségi fok megadása a legtöbb esetben csak a médiának szól" - árulja el Vajda László, az ATHOC magyar munkatársa. A nemzeti olimpiai bizottságokkal való kapcsolattartásért felelős sportvezető hozzáteszi, sok helyütt ideiglenes építményekről van szó, amelyeknek elég a versenyek előtt közvetlenül elkészülniük. Az azonban Vajda szerint frusztráló, hogy a szervezőbizottság nem épít, csak átveszi, és olimpiának megfelelőre díszítik a stadionokat, csarnokokat.
Azt az Index is tapasztalhatta, hogy a megadott készültség több helyen köszönőviszonyban sincs a valós helyzettel: a legfeljebb szerkezetkész kerékpáros csarnokot például kilencven százalékosnak kommunikálni - enyhén szólva túlzás.
Tetőfedés Mekk mester-stílusban
A jelentősebb lemaradás az Olimpiai Stadion esetében pedig azt jelenti, hogy száz nappal a megnyitó ünnepség előtt még nem készült el a sokat vitatott tetőszerkezet.
| Tekintse meg maratoni képeinket! |
A nagy szél miatti aggodalmak okán a kivitelezők újra elhalasztották a százötvenmillió eurós költséggel épülő fedél betolását az atlétikai versenyeknek is otthont adó aréna fölé. A NOB kijelentette, legkésőbb május 20-ig a helyére kell kerülnie a tizenhatezer tonnát nyomó, tízezer négyzetméteres, késes színű, acélból és üvegből készült szerkezetet, különben nem lesz idő a további munkák elvégzésére. A Santiago Calatrava által megálmodott mű sokak - többek között az olimpiai bizottság - szerint nem védeni fog a hőségtől, éppen ellenkezőleg, felerősíti majd a napsugarakat.
Marathon: versenyfutás már a rajt előtt
Az olimpia egyik jelképének szánt stadion tehát egyelőre a csúszások, kapkodás, problémák szimbóluma. Hasonló sorsra jutott a másik különösen fontos helyszín, a maratoni futás útvonala is. A klasszikus utat felújító cég csődbe ment, és a márciusi kormányváltás után új vállalkozást bíztak meg a munkával. A Marathonba vezető országút - ahol a futás halad, és ahová nézők tízezreit várják - hosszú kilométereken keresztül fel van túrva, melynek következtében Athén és a tengerpart között állandósult a dugó. Ha a futóknak sikerül beérniük a városba, az egyik legszebb és kifogástalan állapotban lévő létesítmény, a Panathinaiko (Kallimarmaro)-stadionba érkeznek - már 2400 évvel ezelőtt sportversenyeket rendeztek a természetes völgybe mélyedő arénában, és itt zajlottak az 1896-os olimpia atlétikai versenyei is.
| Tekintse meg az olimpiai faluban készült képeinket! |
A helyszínek nagy részével ellentétben már elkészült, és valóban szép az olimpiai falu. A városközponttól huszonhárom kilométerre, Aharneszben található komplexum tizenhatezer sportolónak és vezetőnek lesz a szállása. Az olimpia után szociális bérlakásokká alakítják ezeket. A sydneyihez képest szellősebb, takarosabb faluban már főleg a tereprendezés van hátra - a fák, akárcsak a többi helyszínen, hiányoznak, mert a szűk határidők miatt a parkosításra alig jut idő.
Viszi a pénzt
Hogy összesen mennyibe kerül az olimpia megrendezése a görögöknek, arról folynak a viták. Alsó hangon hatmilliárd eurót kell fordítania az athéni kormánynak az előkészületekre (a márciusi választásokon megbukott szocialisták 4,6 milliárdot ígértek), a játékokkal közvetlenül összefüggő infrastruktúra kiépítésére, valamint a biztonságra.
Mások azonban nagyobb büdzsével számolnak, mert hozzácsapják a nagyobb beruházások - például az új repülőtér, autópálya - költségeit, ami persze a másik tábor szerint csúsztatás, hiszen ezek a projektek az olimpia nélkül is megvalósultak volna. Az biztos, hogy az összeg folyamatosan emelkedik, az idénre tervezett 1,4 milliárd euróval szemben várhatóan 2,4 milliárdot költ 2004-ben az állam az olimpiával összefüggő feladatokra.
|
Robbantássorozat Athénban
|
Szomorú aktualitást ad a biztonság felőli aggodalmaknak, hogy szerdára virradóra három robbanás rázta meg Athént: a görög rendőrség tájékoztatása szerint az első két robbanás néhány percnyi különbséggel nem sokkal éjfél után, a harmadik ezt követően mintegy húsz perccel történt, amikor a tűzszerészek már a helyszínen voltak. A robbanásoknak sérültjei nem voltak, az okozott kár nagyságáról egyelőre ellentmondó jelentések érkeztek. A robbanások előtt egy ismeretlen telefonáló tájékoztatta az egyik görög lap szerkesztőségét a készülő merényletről. Ennek köszönhetően időben sikerült kiüríteni az épületet. Bővebben
|
|
|
Biztonsági rések
Az egyik legnagyobb tételt a biztonsági kiadások jelentik majd: ilyen sokat - nyolcszázmillió dollárt - még nem költöttek egyetlen olimpia esetében sem a biztonság szavatolására. Közel negyvenezren - rendőrök, katonák, magáncégek és önkéntesek - ügyelnek majd arra, hogy ne essen baja egyetlen versenyzőnek vagy nézőnek sem. A NATO hajója a Pireuszi-öbölben állomásozik majd, amerikai AWACS-gépek köröznek majd a légtérben, de már kiszálltak a helyszínre az FBI ügynökei is.
Athén utcáin már most is rendőröket látni mindenhol, de ez még nem a játékoknak szól. A létesítményeket őrző biztonságiak mindenhol kedvesek, még az angollal is megpróbálkoznak. Azonban hiába a dollár százmilliók, az Index tudósítói felkutatták a biztonsági réseket is: az (állítólag) jól védett szkíniai kajakpálya kerítése alatt különösebb erőfeszítés nélkül másztunk be, hogy sikerült közelebbről is szemügyre vegyük sikersportágunk leendő versenyhelyszínét.
A metró kicsúszhat az időből
| Tekintse meg képeinket! |
Az athéni előkészületeket figyelemmel kísérők egyébként az olimpiához szorosan nem kapcsolható vagy nélkülözhető infrastrukturális beruházások esetleges be nem fejezését valószínűsítik az idő szűkössége miatt.
Leginkább a metróban lehet észrevenni az igyekezetet: az észak-déli - a fő olimpiai komplexumhoz is vezető - vonalon talán egyetlen megálló sincs a helyén, sok helyen több állomást egybevontak, amelyeket jelenleg ideiglenes peronokon közelítenek meg az utasok. A munka folyamatos, az egyik nap még lezárt lejárat másnapra megnyitják, hogy aztán a másik irányba tartóknak kelljen néhány hétig nélkülözniük megszokott állomást. A munkálatok kommunikálására jellemző, hogy a tavaly már befejezettnek mondott Akropolisz alatti megállót most is építik, és az egyik irányból érkezőknek túl kell menniük, majd vissza, ha mégis itt akarnak leszállni.
A három éve átadott, presztízsberuházásnak számító új repülőtérre vezető gyorsvasút lehet, hogy nem készül el, és ugyanerre a sorsra juthat a huszonhárom kilométeresre tervezett, a városközpontot a tengerparttal összekötő villamosvonal is.
Két hétre fegyelem lesz
| Tekintse meg képeinket! |
A város autós közlekedését sokan kaotikusnak mondják, noha például Budapesttel ellentétben nem a dugók tűnnek fel a forgalomban, hanem azt veszi észre az utazó, hogy háromnegyed órája halad - és még mindig nem érte el célját. A görögök valóban balkáni módon autóznak, sőt, a félsziget kevésbé fejlett országaihoz képest is felettébb szabálykerülők. Igaz, úgy tűnik, a helyi rendőrök is sokkal elnézőbbek szerb és bolgár társaikhoz képest, de abban mindenki biztos, hogy az olimpia két hete alatt példás lesz a szigor; az is valószínű azonban, hogy a játékok végeztével minden újra a "régi" lesz.
A közlekedéssel, ígérik, nem lesz gond augusztusban, mert százötven kilométernyi olimpiai sávban haladhatnak majd a versenyzők, szervezők és kisbuszokkal, a belépővel rendelkező turisták is. Most adták át a forgalomfigyelő rendszert is, és abban is bíznak a szervezők, hogy a városlakók közel fele az augusztusi két hétre elhagyja Athént.
"Milyen olimpiai hangulat?"
Jól teszik ezt a várhatóan égbeszökő árak miatt is: az egyébként sem olcsó városban az olimpia alatt a mostani három-négyszeresébe is kerülhet majd az étel, ital, szálloda. A legolcsóbb szálláslehetőségeket is százezer forint felett kínálják két hétre, de a - nem luxus kategóriájú - szállodai szobákért egymillió forintot is kifizethetnek majd a szurkolók.
Sokan számon kérik az athéniakon, hogy egyelőre nem uralkodik olimpiai hangulat a városban. Valóban, a mindenhol tapasztalható építkezéseken kívül legfeljebb az ajándéktárgyakat árusító hivatalos boltok és butikok árulkodnak egyértelműen az előkészületekről, más nem. "De hogyan képzelik el ezt a bizonyos olimpiai hangulatot? A játékok csak augusztusban lesznek" - kérdeznek vissza a szervezők.
A vártnál már csak jobb lehet
Nincs egyértelmű pozitív válasz, negatív azonban annál inkább: a magyar szemmel is koszos, szemetes Athénban nagyon zavaró a kóbor kutyák elképesztő tömege. Az állatvédők tiltakozása miatt kiirtani nem lehetett a gazdátlan állatokat, most azonban sikerült egyezségre jutni, az olimpia alatt menhelyekre kerülnek az ebek.
Athénban tehát egyelőre a kapkodás, a káosz az úr, de a helyiek bizakodnak, csodálatos olimpiát rendeznek majd. Hasonlóan optimista Vajda László is, de ő máshonnan közelít: a sok bizonytalanság szerinte annyira leszállította a várakozásokat a görög fővárossal szemben, hogy a vártnál már csak jobb lehet az augusztusi két hét.
az
oldal tetejére
|