További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Nokia hónapokig készült az Ovi Store nevű online kereskedés megnyitójára, de az első napon akkorát bukott, hogy belerengett az online világ. A finn óriásvállalatnak jobban oda kellett volna figyelnie, mert ez lenne a válaszlépés a mobiliparban sokkal kisebb szereplőnek számító Apple online szoftverboltjára, ami rendkívül sikeres: megnyitása óta több mint egymilliárd programot töltöttek le a felhasználók.
Az Apple sikerén felbuzdulva most a mobiliparban mindenki szoftverboltot nyit, a mobilgyártókon kívül még az olyan multinacionális szolgáltatók is, mint a Vodafone és a T-Mobile. Az Ovi.com portálon webes szolgáltatásokat nyújtó Nokia valószínűleg elfeledkezett arról, hogy nem néhány millió felhasználóra kell méreteznie a rendszerét, mint az Apple-nek, hanem nagyjából 50 millióra, mert legalább ennyien használják az okostelefonjait. Az Ovi Store weboldala viszont gyakran elérhetetlen, lassan, vagy egyáltalán nem töltődik be, ami a szerverek túlterheltségére utal.
Sajnos a kapacitás hiányán kívül is vannak problémák, amik inkább arról árulkodnak, hogy nem tesztelték le alaposan a rendszert.
Először is furcsa volt, hogy az Ovi.com portálon nem jelezték az Ovi Store megnyílását. A fejléc ikonjai közt csak akkor jelent meg a szoftverboltot jelképező bevásárlótáska, amikor kézzel bepötyögtem a store.ovi.com címet.
Bejelentkezéshez regisztrálható új név, de régi Nokia-felhasználóként a Nokia Accounton korábban megadott nevemmel és jelszavammal is be tudtam lépni. Ekkor elém tárult a szoftverbolt nagy kínálata, a látványos és átlátható kezelőfelület.
Az Ovi egyébként nemcsak szoftvereket kínál, hanem háttérképeket, csengőhangokat és videókat is, és szerencsére csak a regisztrált készüléken futó programokat és tartalmakat jeleníti meg.
A programok kiválasztásakor az Ovi Store sms-t küld a regisztrált telefonszámra a letöltéshez szükséges linkkel, így a mobilon néhány gombnyomással feltelepíthető a program.
A Store weboldala azonban annyira élőhalott, hogy a Star Trek Kirk című exkluzív videót ötször is elküldtem magamnak, mert nem reagált a portál a kattintásomra. Viszont az oldal figyelmeztetett, hogy 7,325 megabájtot kell letöltenem, ami hosszú ideig tarthat, és az adatforgalomnak lehetnek költségei.
A mobilon a letöltés kissé körülményes (van mobilon futó letöltőprogram is, de még Nokia E51-en még nem elérhető). A böngészőben túl sokszor kellett rákattintanom a kilép egy biztonságos weboldalról és a biztonságos kapcsolat megnyitása rendszerüzenetekre, és még akkor is be kellett lépni a júzernévvel/jelszóval, ha egyébként éppen a boltnál volt megnyitva a böngésző.
Először egy ingyenes programot vettem a Nokiámra, a FoneFood nevű étteremkeresőt, amitől nem ájultam el, de nem zavart, hiszen nem fizettem érte. Ezután a Twittix nevű fizetős Twitter-klienst töltöttem le, mert csak 1 euróba kerül. Az Ovi Store a kártyás fizetést ajánlotta fel, ami szerintem jó hír, mert sokkal kiszámíthatóbb, mint amikor a mobilszámlára terhelik a vásárlást. A bank webes rendszerében már aznap ellenőrizhető a vásárlás, senkit nem ér meglepetés a hónap végén, ráadásul nem jelenik meg a céges mobilszámlán, hogy mennyit és mire költünk.
A Nokia E51 parányi kijelzőjén, az Ovi Store mobilos felületén sem okozott gondot a banki adatok kitöltése, és a portálon lementhettem az adatokat, hogy később könnyebben vehessek szoftvereket. A Twittixet letöltöttem, és tíz percen belül megérkezett emailben a számla.
Csakhogy a program valamilyen regisztrációs kódot kér, enélkül most demó módban fut. Nem emlékszem, hogy a tranzakció során lett volna szó regisztrációs kódról, és nem is lenne jó ilyesmivel vacakolni. Az Apple-nél a szoftver kifizetés után azonnal használható, és ez a kényelmes megoldás a Nokiától is elvárható.
Aggodalmamat fokozza, hogy az Ovi Store számítógépes felületén nem látom, hol tudom módosítani vagy törölni az elméletileg lementett banki adataimat, és a korábbi letöltéseimet nyilvántartó listán pont a kifizetett program nincs rajta.
A Nokiának tehát össze kell kapnia magát, mert az okostelefonok kiválasztásánál egyre fontosabb szempont az online támogatás, és a konkurencia ebben jóval előbbre tart.