Mit utál az újságíró a píárosokban?

2009.07.08. 10:40 Módosítva: 2009.07.08. 10:44
Rafe Needleman, a veterán techriporter naponta kioszt egy jó tanácsot azoknak a píárosoknak, akik még nem láttak szerkesztőséget belülről. Mi is összeszedtünk tízet.

„Persze hogy kell az exkluzív információ, de nem ígérem meg, hogy írok is róla. Nem alkuszom. A szavak, amiket leírok, csak az enyémek” – így hangzik Rafe Needleman 96-os számú tippje abból a 113-ból, amelyekkel a tehetségtelen, lusta vagy szimplán ostoba píárosoknak, marketingeseknek, sajtósoknak igyekszik segíteni abban, hogy rásózzák a médiára azt, amit rájuk bíztak, legalább egy ingyencikk erejéig.

Needleman a szakma veteránja, dolgozott az InfoWorldnél még a kilencvenes elején, aztán a Byte magazin, majd az egyik legnépszerűbb teches hírszájt, a cnet.com főszerkesztője volt, megjárta a Red Herring szerkesztőségét, és most újra a Cnetnél, a Webware-en blogol, tesztel, kritizál – egyike a Szilícium-völggyel foglalkozó legbefolyásosabb szerzőknek, úgyhogy a píárosok a tenyeréből ennének, ha hagyná őket.

Nem destruktív

Húszéves pályafutása alatt annyi idegesítő píárossal és PR-fogással találkozott, hogy elhatározta: blogot indít, és napi tanácsok révén próbálja megértetni a sajtósokkal, hogyan érdemes kezelni a kiégett szerkesztőket, a cinikus és egyre kevésbé meglephető újságírókat, bloggereket. Eredetileg azt tervezte, hogy száz tippnél megáll, de a blog népszerű lett, a tippek meg kifogyhatatlannak bizonyultak, így a Pro PR Tips tovább él és virul. Íme néhány az érdekesek közül:

99. tipp: A hangposta szar

Jé? Betelt a hangpostafiókom? Naháát!

107. tipp: Engem ez nem stimulál

Oké, elsőre még vicces volt. De ha leértékelnek egy kisvállalkozásoknak szánt műszaki terméket, az „leértékelés”, és nem „stimuluscsomag”.

73. tipp: Megnyúzva

Könyörgök, az, hogy a webkettes szolgáltatás immár támogatja a skineket és a témákat, nem sztori.

76. tipp: Csókosok

Nem kérek puszit. Ez az esetek kilencvenöt százalékában nagyon béna.

Biztosan vannak píárosok, akiket Needleman őszinte és sokszor kegyetlen tanácsai zavarba hoznak, de azok közül a sajtósok közül, akik képesek úgy elvégezni a marketing szakot, hogy életükben nem láttak belülről szerkesztőséget, sokan értékelik, és meg is fogadják a blogon közölt tanácsokat. A szerző tud olyan egyetemi oktatóról, aki diákjainak kötelező olvasmánnyá tette a blogot. Needleman azt tervezi, hogy könyvben is kiadja a tanácsokat, és az érdeklődő píárosok máris megrendelhetnek egy nyomtatott példányt a Profi PR-tippek: Közönségkapcsolati tanácsok egy veterán újságírótól című munkából. A szerző jóindulatát jelzi, hogy ingyen adja a könyvet bárkinek, aki kéri.

Bár általános tapasztalataink alapján a magyarországi sajtósok ügybuzgalma messze alatta marad a Szilícium-völgyben tevékenykedő agresszív és sikerre éhes kollégáikénál, semmilyen nehézséget nem okozott, hogy keserű tapasztalataink alapján Needlemantől teljesen függetlenül összeállítsuk az Index saját tízes listáját. Elkészítésében szinte az összes rovat munkatársai részt vettek, a duplikátumokat kiszűrtük, itt vannak a legfontosabb tanácsok.

Kedves píárosok, nincs harag, fogadják őket szeretettel!

Tíz jó tanácsunk píárosoknak

1. Csak a levéltestbe írjon, macskás háttér nélkül, és ne hívjon fel, és pláne ne adja meg a mobilomat a píáros haverjainak.

2. Ne magánszámról hívjon, mert nem veszem fel.

3. Ne írjon nyálas leveleket, ne kezelje barátként az újságírót, főleg, ha csak egyszer találkoztak.

4. Felejtse el a .pdf, .pps kiterjesztéseket, a képek beillesztését levélbe, dokumentumba.

5. Ha sajtóközleményt ad ki, ne legyen az email alján, hogy „Ez az email és az összes hozzá tartozó csatolt melléklet titkos és/vagy jogilag, szakmailag vagy más módon védett információt tartalmazhat.”

6. Az incredimailt az édesanyjával folytatott levelezésre használja.

7. Minél kevesebb szóból áll egy meghívó, közlemény, annál hitelesebb. Szóismétlések, szó- és mondatvirágok kerülendők.

8. Ne akarjon személyesen találkozni, hogy megbeszéljük, hogyan tudnánk együttműködni.

9. Tanulja meg használni a bcc-t.

10. Legalább egy kicsit értse azt, amit leír.

+1 SOHA ne hívja fel a titkárságunkat az email elküldése után, hogy megkaptuk-e a meghívót, és ugye elmegyünk a rendezvényre. (via Hírszerző)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM