További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
Habár elvétve akadnak olyan tudósítások, melyek a Google új szolgáltatásának, a Zümmnek (Buzz) az előnyeit igyekeznek kiemelni, de egy-két kivételtől eltekintve még ezek a cikkek is kritikusak, és szépen felsorolják, hogy mi hiányzik, mi működik elégtelenül benne. Erre alapozva talán jóslatnak is felfoghatjuk a PC World angol nyelvű kiadásának cikkcímét: Goodbye, Google Buzz (maga az írás persze arról szól, hogy a Buzztól örökre megszabadulni kívánó szerző bemutatja az eltávolítási folyamatot).
A Zümm eddigi rövid életének tíz napja valószínűleg rémálom lehet a Google vezetői számára. Kezdődött azzal, hogy gyakorlatilag a megjelenés után azonnal megindult a levéláradat a vállalathoz, százával születtek a bejegyzések arról, hogy a Buzz első használatakor a szoftver automatikusan létrehoz egy kapcsolati hálót a Gmailben található információk alapján, majd az ugyancsak automatikusan beállított követési rendszer adatait alapértelmezésben nyilvánossá is teszi. Ez azt jelenti, hogy személyes adatokat (kivel levelez, chatel stb. a felhasználó leggyakrabban) tettek a felhasználó hozzájárulása nélkül bárki számára elérhetővé. Ebből fakadóan már az első napokban is több botrányos esetről lehetett olvasni a blogokon, a legismertebb az a történet, melyben egy nő, akinek erőszakos volt férje szerepelt a kontaktjai között, akaratán kívül megosztotta vele is azokat kommenteket, amelyekt Google Readerben eredetileg a barátjának szánt. (A felháborodott nő rövid reakciója [„F*ck you, Google”] is nagy karriert futott be.)
Ahogy beszámoltunk róla, a Google igen gyorsan reagált, a termékmenedzser már múlt szombaton bejelentette, hogy megváltoztatták az alapbeállításokat, s dolgoznak azon, hogy a Zümm igencsak elrejtett, nehezen értelmezhető beállításainak megjelenítését egyszerűbbé tegyék. (Ez a folyamat már kissé lassabb volt, mint az aktiváció, mivel a magyar nyelvű Gmailben csak tegnap óta érhető el a „beállítások” menüben a Zümm-fül.).
Két nappal ezelőtt a BBC tudósítása hevítette tovább az indulatokat, ugyanis Todd Jackson, a Buzz termékmenedzsere elismerte, hogy nem tesztelték megfelelően a Zümmöt, nem használták fel a más szolgáltatások esetében alkalmazott Google Trusted Tester programot (ez azt jelenti, hogy egy körülbelül 20 ezer fős, a „googlerekre”, a Google alkalmazottainak családtagjaira és barátaira épített zárt hálózaton próbálják ki az újdonságokat, s az itteni résztvevők visszajelzéseit veszik figyelembe), hanem csak egy mérnöki stáb döntött a változtatásokról.
S a gondok csak sokasodtak, miután hackerek egyre több biztonsági hibára hívták fel a figyelmet. Ezek közül a Google csak egyet ismert el hivatalosan, a TrainReq néven futó hackerét (az általa felfedezett rés akár azt is lehetővé tehette, hogy a támadó pontosan követhesse a felhasználó fizikai helyét a világban), melyre aztán nagyon gyorsan ki is adtak egy javítást.
Az i-re a pontot ezek után az tette fel, a Buzz ellen már az első napon felszólaló amerikai civil jogvédő szervezet, Electronic Privacy Information Center (EPIC) feljelentette a Google-t az Egyesült Államok fogyasztóvédelmi és versenyhatóságaként működő Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál (FTC), mivel a Buzz szerintük a felhasználó jóváhagyása nélkül gyűjti össze a Gmailben található adatokat.
A Google azóta bejelentette, hogy igyekeznek még tovább finomítani a rendszert, ám mivel ilyen katasztrofális volt a rajt, illetve a Zümm által nyújtott szolgáltatások jelen állapotukban egyáltalán nem meggyőzőek (pontos felmérések természetesen nem készülhettek még, de valószínűleg csak azoknak egy töredéke használja, akik már eddig is használták például a Google Readert), így könnyen megtörténhet, hogy az egész projekt a süllyesztőbe kerül, s a Facebookkal folyatott reklámháborúban a Google-nak új módszereket kell keresnie.