Elkészült a Hoover-híd
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A híd a Colorado folyó felett ível át egy kanyonban, a vízfelszín felett több mint 300 méterrel. A teljes hossza 580 méter, és a közvetlen szomszédságában van a világ leghíresebb vízi erőműve, ami a fél amerikai nyugati part számára termeli az áramot, és minden második akciófilmben megpróbálják felrobbantani a terroristák.
A híd építése már 1968-ban felmerült, de a nyilvánvaló technikai nehézségek és a költségek miatt évtizedekig csak tanulmányok készültek róla. 2001-ben, amikor a szeptemberi terrortámadás után a gátat és a vízi erőművet kiemelten védendő objektummá nyilvánították, és lezárták a civil autóforgalom elől, felgyorsult a hídprojekt.
Az építkezés 2005-ben kezdődött el, a teljes költségvetés az új autópályavonalak kiépítésével 240 millió dolláros költségvetést kapott, ebből a híd megépítésére 114 millió (22,5 milliárd forint) jutott Arizona és Nevada államok költségvetéséből. Bár az alkalmazott technológia és a környezet egészen más, azért érdemes megjegyezni, hogy a híd jelentősen kevesebből jött mi, mint a Margit híd jelenleg 30 milliárd forintosra tervezett felújítása.
A hídszerkezet acélból és betonból készült az építkezésen összesen 1200 munkás és 300 mérnök dolgozott, a munka öt és fél, a tervezéssel és előkészítéssel együtt kilenc évig tartott (a tervek ennél rövidebb időre szóltak, de sokszor állt az építkezés a kanyonban az erős szél miatt, 2006-ban pedig egy darubaleset hónapokra visszavetette a munkát). Napi 17-20 ezer járműre becsülik a forgalmát, egyrészt mert a Phoenix és Las Vegas közti utat 100 kilométerrel rövidíti le, másrészt azért, mert egyedülálló kilátás nyílik róla a Hoover-gátra és a több száz méteres mélységben, a kanyon alján folyó Coloradóra.
Bár a gát miatt mindenki Hoover-hídként emlegeti, a híd hivatalos neve Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge. Névadói Nevada állam hetvenes évekbeli kormányzója, illetve Arizona állam nemzeti hőse, az amerikaifocista sztár, aki feladta a karrierjét, hogy jelentkezzen a hadseregbe, és 2004-ben meghalt Afganisztánban. A hivatalos megnyitó és a gyalogosforgalom megnyitása után a járműveket novembertől engedik rá a hídra. A kilátást egyébként csak a gyalogosok élvezhetik, az autós sávokból eltakarja egy korlát.