Jövőre még nő a személyes navigációs eszközök (PNA-k) piaca, de csak szerényen. A svéd Berg Insight elemzőcég szerint az idei 40 millió után 2011-ben nagyjából 42 millió navigációs eszközt adnak el világszerte, és ezután csökken a piac mérete. Becsléseik szerint 2015-ben már csak 30 millió ilyen kütyü talál gazdára.
A csökkenés legfőbb oka az okostelefon, mert a Google és a Nokia is ingyen adja a navigációt a telefonjaihoz. A csúcskategóriás mobilok 3,5-4 hüvelykes kijelzője már elég nagy ahhoz, hogy jól látsszon rajta a térkép, és már jönnek az 5, 7 és 10 hüvelykes táblagépek, amelyeken szintén futtathatók navigációs szoftverek.
A termékkategória sírját ássák azok a gyártók is, amelyek beépített navigációs berendezéseket fejlesztenek ki az autógyártók megrendelésére.
Több lábra állnak
Most a navigációs kütyük piacának 68 százalékát a svájci Garmin, a holland TomTom és a tajvani Mitac uralja. A 35 százalékos részesedéssel piacvezető Garmin eladásai 11,4 százalékkal csökkentek, és a vállalat többek közt a repülésben és a hajózásban keresett magának új piacokat.
Az Európában élen járó TomTom bevétele ugyans 3 százalékkal nőtt, de a profit 37 százalékkal csökkent. A vállalat extra szolgáltatásokkal, például részletes közlekedési adatokkal küzd a vevőkért. Természetesen mindhárom cég készít okostelefonokon futtatható navigációs szoftvereket is.
Vannak persze olyanok is, akik szerint még korai leírni a PNA-kat. Tim Flight, a GPSReview.net portál szerkesztője azt nyilatkozta a New York Times-nak, hogy sok gps-használó már a második eszközét veszi meg. Bár az alkalmi felhasználók igényeinek bőven megfelel egy okostelefon, aki ezektől az eszközöktől függ, valódi navigációs eszközt vesz magának - mondja a navigációs ipar szakértője.