A bátrak videó-önéletrajzzal keresnek állást
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
"If i can leave you with one thought, it’s this: nothing and everything is possimpible." Ahogy az Így jártam anyátokkal Barney Stinsonja is megmondta legendás videó-önéletrajzában: a legfontosabb dolog, amit a sikerről tudni kell, hogy nem hullik csak úgy az ölünkbe. Ha viszont megtörténik, az egyetlen korlát, hogy nincsenek többé korlátok.
A videó-önéletrajz 60-120 másodperc hosszúságú szerkesztett felvétel, megismerhetjük belőle a jelölt szakmai múltját és legfőbb kompetenciáit. Főként Nyugat-Európában és a tengerentúlon arat sikereket, népszerű Németországban, Franciaországban és angol nyelvterületen. A videó-önéletrajz ötlete a 90-es évek közepén merült fel először, de az akkori technikai színvonal nem tette lehetővé, hogy a gyakorlatban is megvalósuljon. Az első kisfilm 2004 februárjában készült el Kanadában, ahol egy munkaközvetítő iroda ajánlott a munkáltatóknak olyan videós bemutatkozást, ahol az állásra jelentkező elmondta, amit az önéletrajzában leírt.
Mutasd a CV-d, megmondom ki vagy
Magyarországon Belényesi Gyula, a Navigátor Kft. ügyvezetője foglalkozik a témával 2004 óta. Belényesi szerint az álláskeresésnél gyakran nem könnyű hagyományos módon kiválasztani a jelölteket. Az önéletrajzok a kor mindenkori divatjának megfelelő sablonban íródnak, lassúvá és nehézkessé teszik az előválogatást. Ha a humánpolitikai munkatársak képpel, hanggal látják és hallják az állásra jelentkezőt, az mélyebb benyomást tesz rájuk, megkönnyíti a válogatást. Belényesi úgy tartja, a videó-önéletrajz egyrészt felgyorsítja az előszelekciót, másrészt a jelentkezők a saját magukat bemutató filmben olyan információkat is közölhetnek, ami az írott anyagban nem szerepelhet.
Belényesi szerint a videó-cv legnagyobb előnye, hogy meggyőzőbb, bizalomgerjesztőbb. Egyfajta névjegykártyaként funkciónál, amelyet a pályázó feltölthet saját honlapjára vagy elküldheti az illetékesnek e-mailben is. Ereje a vizualitásban rejlik, a videó tálcán kínálja a lényegi információkat a pályázóról. Azonnal megmutatkozik személyisége, beszédéből, fellépéséből következtethetünk arra, mennyire talpraesett, magabiztos, s a munkáltató már a felvételi elbeszélgetés előtt komplex képpel rendelkezik a munkavállalóról.
"And it is on"
Milyen egy jó videó-önéletrajz? Belényesi szerint a legfontosabb az alapos önismeret és a felkészültség. Tisztában kell lennünk legerősebb pontjainkkal, legfontosabb eredményeinkkel, hiszen kevés az idõnk, így csak ezek bemutatására lesz alkalmunk. Fontos, hogy megjelenésünk illeszkedjen az adott cég profiljához. A jelöltnek természetesen kell viselkednie, összeszedettséget és magabiztosságot kell sugároznia. A legfeljebb 120 másodperces felvételben feltétlenül szerepelnie kell, hogy a jelölt milyen típusú munkát keres, milyen területeken kíván dolgozni, mely pozíciók érdeklik, milyen karriert képzel el magának.
A szakértõ azt tanácsolja, hogy a pályázó hangsúlyozza erősségeit, pozitív tulajdonságait, de óvakodjon a sablonoktól. Tudnia kell érvelni, fontos, hogy konkrét példákat említsen. A cél, hogy minél eredetibbnek tûnjön a munkaadónak. Emelje ki diplomáit, tanulmányait, ami a felvételiztetõt újfent meggyőzi a jelentkező sokoldalúságáról. A videó-önéletrajz talán a legjobb módja annak is, hogy a felvételizõ megcsillogtassa nyelvi kompetenciáit. A cégek rendkívül magas nyelvi kritériumokat állítanak fel, így a pályázó növeli esélyeit, ha a kisfilmben több nyelven is bemutatkozik.
HR
Sarkadi Gabriella, a CV-Online állásportál HR-tanácsadó munkatársa szerint a videó-önéletrajz modern, korszerű módszer, ami egyelőre kevéssé tudott beépülni a hazai, hagyományos technikák közé. Az álláspiacon az utóbbi években megnőtt az állástalanok száma, így a versenyhelyzet a korábbinál is erősebb lett. Véleménye szerint ilyen piaci körülmények között igazán sikeres az lehet, aki az álláskeresés során felismeri az egyediség jelentőségét, és igyekszik valamiképp kitűnni a tömegből. Ehhez kiváló eszköz lehet nemcsak a közösségi médiában való aktív jelenlét, a saját álláskeresői weboldal készítése, vagy a bátorság, hogy direktbe keressük meg a minket érdeklő cégeket, de az olyan módszer is, mint a videó-önéletrajz.
Sarkadi Gabriella szerint ugyanakkor, bár a videó-önéletrajz sokkal látványosabb, mint egy kétoldalas Word dokumentum, nem biztos, hogy tartalmaz minden olyan információt, amire a kiválasztás során szükség van. Egy egyperces videóanyagba nem tudnak bekerülni olyan adatok, amelyekre egy HR-esnek szüksége van a döntés során. Bár a videó mint forma az eredetiség követelményének nagyon is megfelel, közismert tény, hogy a toborzással foglalkozók egy-egy önéletrajz elolvasására néhány másodpercet szánnak csupán, és a gyakorlat is azt mutatja, hogy egy egy-két perces videó megtekintése nem fér bele a napi rutinba. Ráadásul egy ilyen anyag nehezebben prezentálható egy vezetőnek, nehezebb összehasonlítani mások önéletrajzával, és az interjúkon is bonyolult megmutatni. Hozzátette, négy és fél éves tanácsadói munkája és a rengeteg toborzási projekt során sem kapott még egy videó-önéletrajzot sem.
Kuriózum
Sarkadi elmondta, az álláspiac szereplői, legyen szó az új munkatársakat kereső cégek HR-munkatársairól vagy az álláskeresőkről, nehezen térnek el a jól bevált gyakorlattól. A gyors, egyszerű megoldásokra törekszik mindenki, többnyire az idő pénz gondolat jegyében. További hátráltató szempont, hogy a videó-önéletrajz egyelőre jelentős költséggel is jár. Egy igényes, profi anyag elkészítése, feltérképezve az ezzel foglalkozó cégek kínálatait, több mint 100 ezer forintba is kerülhet, a videó hosszától, a kért extráktól (sminkes, fodrász, felkészítés a felvétel körülményeire, tanácsadás az önéletrajz tartalmával kapcsolatban stb.) és attól függően, hányan dolgoznak az anyagon. Sarkadi Gabriella tapasztalatai szerint az álláskeresők számára minden, ami anyagi megterhelést jelent az egyébként is nehéz munka nélküli időszakban, nem vonzó, a legtöbben egyáltalán nem engedhetik meg maguknak az ilyesfajta kiadásokat.
A videó-cv a hazai piacon érdekességnek, kuriózumnak számít, de a HR-esek egyelőre nem tulajdonítanak neki nagyobb jelentőséget. A napi gyakorlatban nem honosodott meg, nem találkoznak vele, noha minden pályázatokkal foglalkozó munkáját és a beérkező anyagok sokaságát is színesítené egy-egy ilyen eredeti stílusban és módon beküldött pályázat.
Sarkadi Gabriella úgy véli, a videó-önéletrajz jelenleg azok számára jelent érdemben használható álláskeresői módszert, akik anyagi forrásai lehetővé teszik, hogy professzionális bemutatkozó anyagot készíttessenek. Ugyanakkor a pénz nem minden, s a módszer a majdani videó szereplőjétől is nagyfokú felkészültséget feltételez, ami azt jelenti, hogy akár egy percben is össze kell tudnia foglalni önmagáról azokat az ismérveket, amik meggyőzhetik azt, akinek anyagát szánja.
Inkább külföldön
A videó-önéletrajz jövőjét nehéz kitalálni. Amennyiben a HR nyit az új megoldások felé és értékeli az eredetiséget, az álláskeresői márkaépítést, akár egy-egy kósza anyag tulajdonosa is nyerő helyzetbe kerülhet, anélkül, hogy szélesebb körben hódítana teret a módszer. Ma is sokan próbálkoznak már ezzel, főleg, ha külföldi álláslehetőség megpályázásáról van szó, ahol a személyes találkozó csak többszöri levelezés vagy telefonhívás után jöhet létre. Így kicsit elébe mehetünk a dolgoknak, bemutatkozhatunk egy videón. Ilyen célból biztosan a jövőben is sokan használják majd ezt a megoldást.
Ami a hazai terepet illeti, a videó-cv elterjedése inkább szektor- és munkakör-specifikus lesz. A vezetők és a HR-esek a kommunikációs területen, a marketing, a PR, a média világában és minden olyan helyen szeretni fogják az ilyen típusú pályázatokat, ahol a jelentkezőtől elvárt a kreativitás, az ötletesség, és amelynek első fokmérője lehet egy ilyen típusú bemutatkozó anyag.