Óriásit nőtt Magyarországon a Dell
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A gazdasági válságról az it-piac szereplőitől hallottam először. Itthon még csak nem is volt téma, vagy ha mégis, arról volt szó, hogy az a határoknál megáll, amikor a nemzetközi informatikai rendezvényeken már egymás felüllicitálva magyarázták a szakértők, hogy mekkora lesz a puffanás, amikor becsapódunk a földbe.
Nem U, hanem V
Pedig az it-piac, sajátos helyzetben van, főleg a vállalati: később éri el a válság, mint a legtöbb céget, hiszen a megrendelt informatikai fejlesztéseket már befejezik a partnerek, és előbb is ér véget, mert ha egy cég növekedni akar, az informatikai beruházásokkal kezdi. A megrendelések száma tehát csak a válság csúcspontján esik vissza valamelyest.
A piac szereplői az elmúlt években bizonyították is ezt az elméletet: az olyan, elsősorban egyszerű vásárlókra építő gyártók, mint az Acer, több évig tartó növekedés után tavaly stagnáltak, vagy visszaestek, miközben az vállalati piacra építő Dell már akkor komoly növekedést tudott elkönyvelni, amikor még alig néhányan mertek a válság végéről beszélni, és ők is csak suttogva. Nem csoda: az it-piac növekedése egy indikátor, nem az aranykor megérkeztét jelzi, hanem azt, hogy a piac készen áll a növekedésre. Az általános gazdasági erősödés csak eztán jön.
Kemény hajrá
A Dell mindenesetre 24 százalékot növekedett 2010. harmadik pénzügyi negyedévében az egy évvel korábbi eredményhez képest, nálunk azonban ennél is több, 30 százalékos volt az erősödés. Még keményebb számokat kapunk, ha azt nézzük meg, mennyit hízott a hazai vállalati piac egy év alatt Magyarországon: Damján Tamás, a Dell Emerging Europe disztribúció-fejlesztéséért felelős szakembere, aki egyébként a Dell Magyarország ügyvezető igazgatója is egyben elmondta, hogy 78 százalékos volt az erősödés, amivel sikerült behozni a korábban piacvezető, ám a válság alatt stagnáló HP-t. Damján Tamás szerint most egy korábbi hátrányból húztak hasznot: a Dell jellemzően kevesebb kormányzati megrendelést kapott, mint a HP, így a kis-, és középvállalkozásokra kellett építeniük, márpedig a válság kitörése óta elsősorban ezek fejlesztettek, míg a kormányzati megrendelések erősen visszaestek.
Magyarországon egyébként jellemzően pc-ket vesznek a Delltől, a desktopok és notebookok adják a forgalom kétharmadát, és a maradék harmadon osztoznak a vállalati rendszerek, például az adatközpontok, storage-ok, szerverek. Dienes-Oehm Tivadar, a vállalat sales managere szerint a Dell elsősorban drágább gépeket ad el, mert vásárlói közt sok a vállalati ügyfél, akik nem a filléres laptopokat, hanem a komolyabb tudású rendszereket keresik. A szakember szerint ugyanakkor az egyedi vásárlók is megváltoztak az utóbbi években: nem is olyan régen még az volt a legfontosabb a többségnek, hogy legyen egy akármilyen laptop a családban, ma már inkább a minőséget keresik.