Az egyik nagy nemzetközi piackutató, a Gartner úgy látja, a noteszgépek gyártóinak fáj majd leginkább a médiatabletek népszerűsége. A táblagépekkel összehasonlítva megmutatkoztak a notebookok gyengeségei, és ennek köszönhetően – egyelőre még inkább a fejlett piacokon – láthatóan csökken a vonzerejük a vásárlók szemében.
A gyártók már jó ideje küszködtek a pécék trendiségének megőrzésével, divattervezőket nyertek meg egy-egy modellhez, sőt kifejezetten nőknek szánt konfigurációkkal is előálltak. Az ezúttal szokatlanul szubjektív értékeléssel előálló Gartner szerint ez keveset segített: az új divatot az okostelefonok és újabban a tabletek diktálják.
A notebookok fő vonzereje mindig is a hordozhatóság volt. Az újabb eszközök megjelenésével azonban világossá vált, hogy a noteszgépek sosem tudtak valódi mobilitást felmutatni: az évek alatt nem lettek jelentősen könnyebbek, és csak kompromisszumokkal képesek egész nap üzemelni egyetlen töltéssel. Így nem annyira mobil számítógépeknek, inkább szállítható pécéknek tűnnek.
Ez a fő oka annak, hogy a Gartner csökkentette a személyi számítógépek piacának 2011-es növekedési ütemére vonatkozó előrejelzését. A piackutató most úgy számol, hogy az idén 387,8 millió pc talál gazdára világszerte, 10,5 százalékkal több, mint tavaly. A cég elemzői korábban 15,9 százalékos bővülést vártak (a Gartner a tableteket külön kategóriaként kezeli, és nem számolja a pc-k közé). 2012-re is szerényebb növekedéssel számolnak, mint korábban: 14,8 százalék helyett 13,6 százalékos lesz a bővülés.
A cég elemzői szerint a fejlett piacokon a fogyasztók nem notebookokkal és netbookokkal fogják bővíteni a számítógépparkjukat, hanem a tabletek és más mobil alternatívák iránt érdeklődnek inkább. Ez hosszú távon is kihat a PC-piac fejlődésére, de rövid távon is érezhető a hatása: már most sokan várakozó álláspontra helyezkedtek a hamarosan várható tabletdömping miatt.
A növekedés lassulásának másik oka a kínai notebookpiac visszaesése – mondja a Gartner. A piackutató szerint a globális piac lendületét most a vállalati pécéfrissítési hullám tartja fenn, de a tabletek ebben a szegmensben is megjelennek majd.