További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az online viselkedés jellegzetességeit gyűjtő és továbbító sütik megítélése meglehetősen problematikus: a felhasználók élvezik az előnyeiket is, hiszen egy-egy oldalon saját beállításaikkal, az őket érdeklő tartalmak kiemelésével találkozhatnak az ismétlődő látogatásokkor, és olyan reklámokat láthatnak, amelyek esetleg valóban érdeklik őket. Ugyanakkor az átlagfelhasználónak legtöbbször fogalma sincs az adatgyűjtésről, emellett felmerültek olyan aggodalmak, hogy vissza is lehet élni ezekkel az információkkal.
Az új szabály lényege, hogy a jövőben egy weboldal üzemeltetője csak akkor helyezhet el a felhasználói szokásokat rögzítő sütiket a számítógépekre, ha a felhasználót tájékoztatják arról, hogy ez az eszköz mire való, hogyan működik, és ezek után bele is egyezik a nyomkövetők felmásolásába.
Technológiailag egyszerű, üzletileg bonyolult
A BBC által megkérdezett adatvédelmi aktivisták arról számoltak be, hogy az európai kormányok gyakorlatilag teljesen felkészületlenek ebben az ügyben, az elmúlt három évben, mióta szóba került ez az intézkedés, szinte semmit sem tettek annak érdekében, hogy sikeresen megvalósítsák a felhasználók számára a sütik kontrollját.
Az érdektelenség jól érthető a cégek és a reklámmal foglalkozó vállalkozások részéről, ugyanis a hatékony, célzott hirdetéshez elengedhetetlen a sütik használata. Az egyik nagy reklámszövetség vezetője szerint az uniós irányelv nemhogy védené a fogyasztókat, de kifejezetten káros az ügyfelek számára, emellett veszélyezteti a digitális gazdaság fejlődését is.
A hirdetők az önszabályozásban bíznak, a vállalkozások és reklámcégek önmérsékletében, és ennek megvalósítása érdekében kampányokat is szerveznek. A kormányzatok nem akartak konfrontálódni a digitális gazdaság résztvevőivel, ezért vagy nem tesznek semmit, vagy csak ajánlásokat adnak, és a visszafogott használatra hívják fel az érintetteket.
A sütik jelenléte és működése okozta problémákat a böngészőket fejlesztő cégek is érzik, és a fogyasztóvédelmi csoportok nyomására igyekeznek olyan eszközökkel ellátni szoftvereiket, melyekkel a felhasználó maga határozhatja meg, hogy felkerüljenek-e a gépére ezek a fájlok. Az Internet Explorer 9-es verziója már kínál ilyen lehetőséget, és a Mozilla, és a Google is dolgozik ilyen megoldásokon (kiegészítőként már ezekhez a böngészőkhöz is elérhetőek a nyomkövetést tiltó alkalmazások).