Itthon senkit sem érdekel a mobilbankolás
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Egy most elkészült tanulmányból kiderül, hogy bár a technikai és szakmai feltételek adottak lennének a mobilszolgáltatások bővítéséhez, a magyar fogyasztók nem szívesen fizetnének a többletszolgáltatásokért, jelenleg nincs fizetőképes kereslet erre. Ez azért érdekes, mert Magyarországon a fejlettebb országokat is megelőzve aktívnak bizonyulnak a felhasználók a mobilfizetések terén, így például mindennapossá vált, hogy telefonon intézik a parkolást vagy a mozijegyek vásárlását.
Az interneten gyorsan terjed a bankolás, az aktívak aránya az elmúlt öt évben évi 26 százalékkal bővült, kétszer nagyobb mértékben, ahogy egyébként a magyarországi internetezők száma növekszik. Az Accenture szerint azonban a felhasználók csak akkor vesznek igénybe új módszereket, ha a megszokott technológia már elavult és kényelmetlen. Egyelőre ez az internetes bankolásról nem mondható el.
A mobilfelhasználók száma a világon jelenleg meghaladja a négymilliárdot, ebből 61 százalék előfizetéssel rendelkezik. Az okostelefonok térnyerésével megváltoztak a felhasználói szokások, így a szolgáltatóknak új piaci modellek kidolgozásával és bevezetésével kell igazodniuk a megváltozott körülményekhez. Ilyen új funkció lett a mobilbankolás és a mobilfizetés, amelynek során valós időben történő interaktív kommunikáció jön létre a bankok és ügyfeleik között.
Itthon még gyerekcipőben járnak ezek az alkalmazások. Nagyon sokan azt sem tudják, hogy bankjuknál már mobilról is bankolhatnának, igaz, nem külön alkalmazással, csupán mobilra optimalizált honlappal. De létezik a megoldás, még ha csak nagyon kevés pénzintézetnél is. A CIB Bank például az elsők között vezette be a mobilos bankolás lehetőségét lakossági és vállalati ügyfeleknek még 2008 végén. Ez nem egy külön alkalmazás volt, hanem egy optimalizált oldal, melyet engedélyezés után lehet használni. A legtöbb elterjedt operációs rendszeren működik, az ügyfelek a legalapvetőbb banki műveleteket el tudják végezni az oldalon. A biztonságos használathoz kódszavakat, illetve egyszer használatos jelszót generáló tokeneket is kapnak az ügyfelek.
Az MKB Banknál is hasonló megoldást választottak, a támogatott oprendszerek az iOS, az Android és a Symbian. Elmondásuk szerint azért nem letölthető alkalmazást készítettek, mert így szélesebb körben tudják kiszolgálni ügyfeleiket, másrészt az esetleges változások is gyorsabban elérhetővé válnak. Különösen fontosnak tartják, hogy kritikus helyzetben legyen lehetőségük azonnali beavatkozásra, változtatásokra – ez nem a felhasználói élmény szempontjából fontos, hanem biztonsági okokból.
Az OTP Bank is az elsők között volt, amely ilyen szolgáltatást ajánlott ügyfeleinek, az OTPdirekt Aktív mobilBank java alapú letölthető alkalmazás, 2006 óta létezik. Tavaly megjelentek az okostelefonokra fejlesztett applikációval iOS és Android platformokra. A leggyakrabban használt funkciók érhetők el azz Aktív mobilBankkal, az átutalás, a számlainformáció, a pre-paid töltés. Az iOS és Android esetében csak általános banki információk érhetőek el; ATM- és fiókkereső, árfolyamok. Ez utóbbi szélesítésén dolgoznak, vizsgálják, hogyan lehet bővíteni a funkciókat.
Az Erste Banknál is létezik mobilos bankolásra lehetőség, de egyelőre csak a vállalati ügyfeleknek, lakossági oldalon nincs kész alkalmazás vagy oldal. A vállalati oldalon tovább is mentek a CIB-nél, ők alkalmazást is készítettek, igaz, csak iOS-re, vagyis csak Apple termékeket használók tudják igénybe venni az alkalmazást. A többieknek marad az optimalizált oldal. Az osztrák tulajdonú bank magyarországi központjában nem arra nem tudtak választ adni, hogy miért pont az iPhone-osokat részesítették előnyben, és azt sem tudták elárulni, mikor tudnak majd a lakossági ügyfelek is mobilról bankolni.
A Budapest Banknál nincs alkalmazás, de azt mondták, heteken belül elindítják a letölthető appot. Először csak iOS-re fejlesztik ki az alkalmazást, később Androidra is. Hasonlóan nyilatkozott az UniCredit Bank, náluk is hamarosan lesz ilyen lehetőség majdnem minden platformra. A K&H Bank szűkszavú választ adott kérdésünkre, csak annyit mondtak, náluk jelenleg nincs ilyen alkalmazás. A többi bank nem válaszolt, pedig a vezető magyarországi pénzintézeteket mindet megkérdeztük.
Ebből világosan látni, hogy itthon még nem törik magukat a bankok, hogy kényelmesebbé, mobilról is elérhetővé tegyenek olyan alapvető műveleteket, mint az utalás, a számlaegyenleg lekérdezése, a csoportos beszedési megbízások megadása. Valószínűleg itt is az fog lejátszódni, mint a netes bankolásnál sok évvel ezelőtt; akkor is kellett néhány úttörő bank, amely versenyelőnyt szerzett ezzel, majd utána hirtelen mindenki elkezdet fejleszteni.