További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A hirtelen támadt Goolge-ellenes kampány már pár napja feltűnést keltett az amerikai médiában, aztán a USA Today először kinyomozta, hogy fizetett PR-akcióról van szó, majd a Daily Beast lebuktatta a megrendelőt is.
Az akciót végrehajtó PR-cég Amerika egyik legmenőbb ilyen cége, a Burson-Marsteller volt, ők irányították többek között Hillary Clinton 2008-as elnökjelölti kampányát (amit egyébként elveszített Barack Obamával szemben), és az állandó klienseik között olyan vállalatok szerepelnek, mint a Coca-Cola, a Ford, a Shell, az IBM, vagy az ExxonMobil. A megbízás arról szólt, hogy olyan cikkekkel szórják tele az amerikai médiát, amelyek a Google adatkezelési visszásságairól szólnak, és arról, hogy a cég rendszeresen megsérti a felhasználói személyiségi jogait.
Az akció először ott bicsaklott meg, amikor a USA Todaynél a PR-cég emberei túl erőszakosan próbálták rávenni az újságírókat, hogy foglalkozzanak a témával, a bukást pedig az okozta, amikor egy tech témákban befolyásos bloggert kerestek meg, és próbáltak felbérelni egy éles hangú Google-bíráló bejegyzés megírására. Azt ígérték neki, a posztját szemlézni fogja a Washington Post és a Huffington Post is, óriási olvasottságot generálva neki.
A bizonyítékokkal szembesítve a Facebook szóvivője két indokot hozott fel. Egyrészt azt, hogy a Google ugyanilyen eszközökkel manipulálja a médiát, hogy az folyton arról írjon, mennyire nincsenek biztonságban a Facebookon a felhasználók személyes adatai. Másrészt pedig azt, hogy senkit nem kértek arra, hogy valótlant állítson, csak egy súlyos problémára próbálták felhívni az újságírók figyelmét.
Elemzők szerint a botrányból a PR-cég fog legrosszabbul kijönni, mert azon senki nem lepődik meg igazán, hogy a két nagy netes cég mocskos eszközöket is bevet egymás ellen, de a Burson-Marsteller többi ügyfele számára kínos lehet, hogy a partnerük ilyen ügybe keveredett.
A Google és a Facebook közötti rivalizálás legutóbbi epizódja a Social Circle nevű Google-szolgáltatás kapcsán robbant ki, ami a Gmail felhasználóinak lehetővé teszi, hogy ne csak az ismerőseikről, hanem az ismerőseik ismerőseiről is lássanak megosztott információkat. A Facebook szerint ez a rendszer a közösségi oldalról nyer ki információt, és azt adja el újracsomagolva (illetve az amelletti hirdetési felületet értékesíti), ahogyan a Google News a hírportálok cikkeit.
A Google egyébként nagy erőkkel próbál a közösségi oldalak piacán felzárkózni, a cég alapítója, Larry Page áprilisban a cég összes dolgozójának kiküldött körlevelében azt írta, hogy ez a terület most a legfontosabb a cég számára, nagyobb prioritást élvez, mint a keresőbiznisz, az Android vagy a Chrome. Hogy ezt hangsúlyozza, Page bejelentette, hogy a Google-alkalmazottak idei jutalomkeretét az fogja meghatározni, hogy a cég milyen sikereket ér el a közösségi oldalak területén.