Jön-e még kanyar az okostelefon-piacon?
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Nielsen legújabb felmérése elsőre nem tűnik különösebben izgalmasnak: kiderül belőle, hogy az amerikai okosmobilpiacon első az Android 36 százalékkal, második az Apple iOS 26 százalékkal, harmadik a BlackBerry 23-mal. Jobban megnézve a számokat, pontosabban összehasonlítva azokat a márciusi adatokkal érdekes jelenséget fedezhetünk fel: konkrétan azt, hogy lényegében nem változtak.
Az Android és az iOS egy-egy százalékot veszített, a BlackBerry egyet nőtt, de alapvetően ugyanazt a képet látjuk, ha márciust és ha áprilist nézzük. Erre elég rég nem volt példa: az elmúlt évek főként arról szóltak, hogy újabb és újabb platformok jelentek meg, amik teljesen átrajzolták a piacot, és előbb az iPhone, utána az Android szárnyalása küldte a sírba a korábban legyőzhetetlennek hitt dinoszauruszokat. Például a Symbiant, ami most kétszázalékos piaci részesedéssel csúfoskodik az amerikai lista viccparódiának nevezett kategóriájában.
Hogyan is történt mindez?
Az iPhone piacra dobása előtt még egészen más szereplők voltak az amerikai okosmobilpiacon, már amennyiben feltételezzük, hogy ilyesmi egyáltalán létezett. 2006 harmadik negyedévében összesen 1,5 millió ilyen készüléket adtak el az Egyesült Államokban, ami a teljes forgalom alig 4 százalékát adta. Mára ez az arány 37 százalékosra nőtt. A kategória az iPhone előtt szinte még csak nem is létezett, és az aprócska piacon főleg olyan operációs rendszerek osztoztak, mint a Windows Mobile, a BlackBerry, valamint a Palm.
Aztán 2007 nyarán elkezdték árulni az iPhone-t, amiből a forgalom első évében hatmilliót adtak el, és ami 2008 közepére az amerikai piac harminc százalékát szerezte meg, óriási szeletet kihasítva a BlackBerry, a Windows Mobile és a Palm tortájából. Az akkori versenyzők közül csak a BlackBerry tudott úgy-ahogy megkapaszkodni, a másik kettő piaca jelentősen csökkent, az iPhone-é meg a semmiből óriásira nőtt.
Az Apple mobiljának piacra kerülése után úgy tűnt, megállíthatatlan folyamatok kezdődtek; az iPhone piaci részesedése minden negyedévben rekordokat döntött, amikor 2008 végén megjelent a Android, és egy újabb csavar került a történetbe: a Google operációs rendszere 2009-ben, alig két éve bukkant fel először az amerikai statisztikákban néhány százalékkal. Év végére már 5,2 százalékon tartottak, 2010 harmadik negyedévében 21,4 százalékon, 2011 tavaszára 36 százalékkal abszolút piacvezetők lettek. Úgy tűnik, itt megrekedt a piac.
Nézzük meg ezen a grafikonon, hogy mi történt az elmúlt öt évben, a fontosabb mérföldköveket kiemelve:
Jól látható, a BlackBerry az egyetlen olyan platform, ami emlékeztet öt évvel korábbi önmagára, a másik két markáns szereplő sokat gyengült, de megjelent helyettük két új, akik most a BlackBerryvel együtt uralják a piacot.
Körtét az almával?
Más kérdés, hogy egy ilyen összevetésnek van-e egyáltalán értelme. Fejlesztői oldalról nézve nyilván van: ha valaki nem tudja még, melyik platformra írjon programot, érdemes figyelembe vennie, melyik a legnagyobb, hol tudja a legtöbb vásárlót elérni. Más kérdés, hogy a felhasználók száma önmagában nem sokat árul el erről a kérdésről, hiszen tudható, hogy az iOS platform júzerei általában többet költenek fizetős alkalmazásokra, így hiába vannak kevesebben, mint az androidosok, nagyobb halom pénzt termelnek.
A valódi erőviszonyok felmérésére azonban csak korlátozottan alkalmasak ezek a számok. Hiszen amíg az iOS aktuálisan mindig csak egyetlen telefonon érhető el, addig az Android több gyártó több tucat készülékén. Olyan tehát összehasonlítani őket, mint a Mercedes egy típusát a Volkswagen-csoport teljes termékpalettájával, seatostól, skodástól, volkswagenestől, audistól, nem beszélve a Lamborghiniről, a Bentleyről és a Bugattiról.
A BlackBerry ehhez a csoportosuláshoz képest valahol félúton helyezkedik el. Szintén egyedüli gyártóként hozza a remek számokat, igaz, több készülékkel. Az viszont feltételezhető, hogy a BlackBerryt gyártó RIM, sem az Apple nem tudja tovább növelni piaci részesedését, utóbbi egyébként nem is tervez ilyesmit: bár az iPhone a világ mobilforgalmának csak 4 százalékát adja, a teljes telefonos iparág profitjának felét egymaga állítja elő, így az Apple-nek nem nagyon áll érdekében egy olcsóbb készülékkel úgy növelni a piaci részesedést, hogy közben csökkenti a nyereséget.
Erős csapat
Ilyen előretörésre leginkább a számtalan gyártóval támadó Androidnak lenne meg minden esélye, ha a HP által felvásárolt Palm és a Nokiával stratégiai szövetséget kötő Microsoft nem lenne a képben. Viszont ott vannak, és reális az esély arra, hogy ezek a gyártók finoman megszorongatják a piacot a következő években, ha arra nem is lehet számítani, hogy az iPhone-nál és az Androidnál tapasztalt, földmozgásszerű átrendeződés következik be újra.
A harcosok állóháborúba kezdtek, és egy újabb forradalmi platform piacra dobásáig aligha lesz esély arra, hogy a gyártók jelentősen eltérjenek a jelenlegi számoktól.