További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Több éves késéssel, de leszállították az első Boeing 787-eseket a japán All Nipon Airways-nek. Az új flottával a Bloomberg szerint három európai úticélt is el lehet majd elérni, a nemzetközi járatokra azonban még úgy fél évet várni kell. Az ausztrál News.com értesülései szerint a belföldi forgalomra már hamarabb sor kerül elsősorban Tokió és Hirosima között, illetve októberben Hong Kongban is felbukkan majd a gép.
Az ANA belföldi járatain elég szűk lesz a hely: a Boeig 250 fősre tervezte a 787-esnek ezt a verzióját, ehhez képest a japán gépbe 264 utas fér majd be, a lábtér tehát tényleg csak a közeli úticélok elérésére teszi alkalmassá a verziót. A tengerentúli járatokhoz éppen ezért már szellősebb kiépítést rendelt az ANA, ezekbe a repülőkbe 158 utas fér majd - 46 business osztályon és 112 turistán.
Új belső
Az első gép, amit már az ANA színeire festettek az everetti gyárban, augusztus hatodikán gurult ki a Boeing csarnokából, közel három éves késéssel.
A repülőn lesz egy bár a bejáratnál, a fejtér meg sokkal magasabb lesz a megszokottnál, köszönhetően az újfajta kabinkialakításnak. És az is bizonyára növeli majd az utazásélményt, hogy a plafonba épített világító testek képesek változtatni a színűket, ami nyugtató hatással van az emberre, ráadásul olyan érzetet kelt, mintha nagyobb lenne a belmagasság, mint valójában.
Ugyanezt a célt szolgálják az új ablakok is, amik sugárhajtású repülőhöz képest megdöbbentően nagyok. Egészen pontosan harminc százalékkal nőttek túl a megszokott méreten, sokkal nagyobb élmény lesz tehát kinézni a 787-esből, mint a jelenlegi típusokból. Aki meg már unja a tájat, egy gombnyomással elsötétítheti az ablakokat, a szélső utasok kedvenc elfoglaltsága valószínűleg ennek a funkciónak az abuzálása lesz.
Az ANA járatain lesz bidé is, a vécéket elektromos gombbal lehet lehúzni és többféle illatosító közül választhatnak az utasok, ráadásul a törzs közepén lesz egy dupla méretű wc is, ablakkal: tízezer méteres magasságban sosem okozhatott még ekkora örömöt az ürítés.
Komoly megrendelések
A japán légitársaság a típus egyik legjelentősebb felvásárlója: összesen 827 darabot rendeltek a gépből, amiből 55 megy Japánba, ennél csak az ILFC adta le többre az igényét, egészen pontosan 74-re, de az amerikai cég nem saját használatra, hanem lízingelésre vásárolt. Nagy megrendelő még az ausztrál Qantas 50 géppel.
Az ütemterv szerint az ANA március végéig 12 gépet kap a Boeingtől, és újabb nyolc 787-es szállítanak a következő évben.
A Boeing 787-es az egyik legsikeresebbnek ígérkező új gép a piacon, ennél több megrendelés csak a kis távolságra alkalmas, jóval kisebb, jóval olcsóbb Boeing 737-sre és Airbus A320-asra érkezett. Még jobban áll a típus, ha megszorozzuk a rendelt gépek számát az átlagos utasszámmal: összesen 210 ezer utashelyre van megrendelés, aminél szintén csak a két kisgép tud jobb eredményt felmutatni.
Az ANA célja az új flottával a távolsági járatszám növelése, amire több szempontból is alkalmas a Dreamlinernek nevezett típus. Például mert a 787-es a világ első kompozit anyagokból épített utasszállítója, ami nagyon gazdaságosan tud repülni, hiszen egy utasra lebontva körülbelül húsz százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint az igazi oldtimer, a Malév flottájában is megfordult Boeing 767-es. Igaz, ez évtizedes távlatban nem olyan nagy eredmény. Eric Kruijsen, a KLM típusfőpilótája korábban arra panaszkodott az Indexnek, hogy a 787-es fejlesztése eleve jóval hosszabb ideig tartott, mint tervezték, ráadásul a húszszázalékos csökkenés a három évtizeddel ezelőtti típushoz képes sem tűnik különösebben jelentősnek. A repülőgépipar azonban jelenleg ennyire képes, és semmi jele annak, hogy a következő húsz-harminc évben olyan gépek jelennének meg, amik jelentős fogyasztáscsökkenéssel kecsegtetnének.
Tovább reszelik
A legnagyobb konkurens, a hasonló távolságok megtételére képes, de jóval több utast befogadó Airbus A350-es várhatóan csak 2012-ben repül először, és kiépítéstől függően 250-350 utast szállít majd, amikor a tervek szerint 2013 végén szolgálatba áll. Legnagyobb előnye az alacsonyabb fogyasztás: a tervek szerint tíz százalékkal eszik majd kevesebbet, mint a B787-es, ebből azonban ötödével kevesebbet, 177 ezer utashelynyit rendeltek, mint amerikai ellenfeléből.
A gyártónak nem a 787-es az első új típusa 2011-ben: márciusban szállt fel először a legnagyobb Boeing új verziója, 747-8-as, amit a jelenlegi rekorder Airbus A380 ellen fejlesztettek ki. Bár a Boeing csak jelentős késéssel reagált az európai kihívóra, az új 747-es a komoly fejlesztések ellenére is kevesebb utast képes szállítani, mint az A380-as. Pedig a 747-8I óriásit lépett előre a 747-400-ashoz képest: harminc százalékkal csöndesebb annál, 16 százalékkal költséghatékonyabb, ráadásul háromosztályos elrendezés esetén 51 utassal többet tud szállítani: 467-et.
A már 63 legyártott gépnél tartó Airbus azonban ennél is többre képes: olyan csöndes, mint a Boeing, de 525 utast tud egyszerre elvinni, még mindig 12 százalékkal többet, mint az új vetélytárs, néhány százalékkal alacsonyabb egy főre eső fogyasztás mellett.
A gép a 747-es alaptípusnál hat méterrel hosszabb, új pilótakabinja van és új belső berendezései. A német Lufthansa lesz az első légitársaság, amelyik flottájában alkalmazza az új típust, és azzal számol, hogy jövőre a repülőgép már üzembe is állhat. Addig még több száz órányi próbarepülés vár a gépre.