A Microsoft törölte a szupersütiket
További Tech cikkek
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
Nagy vihart kavart a hétvégén, amikor a Stanford egyetem egyik kutatója bejelentette, hogy a Microsoft több olyan nagy forgalmú oldalán (többek között az msn.com-on és a live.com-on, amelyek az egész internet legnépszerűbb oldalai közé tartoznak, havi százmilliós nagyságrendű látogatóval) olyan technológia használatára utaló nyomokat talált, amelyek a felhasználókról gyűjtenek adatokat azok tudta nélkül. A sajtóban a szupersüti becenevet kapott megoldást a Microsoft hétfőre kikapcsolta az érintett oldalakon.
A szupersüti, vagy más néven flash cookie a böngészőkben másfél évtizede használt html-süti technológia következő generációja. A sütik apró adatfájlok, amiket egy weboldal tölt fel adatokkal a felhasználó szokásairól, és a böngésző tárol. Például egy online bolt egy sütifájlban tárolja, hogy a júzer milyen termékeket vásárolt eddig, és ez alapján tud személyre szabott nyitóoldalt mutatni minden látogatónak, amin az őt érdeklő új árucikkek jelennek meg. A sütik kezelésére kiforrott szabályok vannak a neten, könnyű őket letiltani vagy törölni a böngészőben.
A flash cookie-k a hagyományoshoz képest 10-20-szor több információt is tárolhatnak, és túlélik a böngészőből kiadott "sütik törlése" parancsot. Ráadásul nem is böngészőhöz kötöttek, egy Firefox által rögzített szupersütit be tud olvasni az Internet Explorer is, vagy fordítva. A html-sütiktől eltérően nincsen lejárati idejük sem, vagyis gyakorlatilag csak akkor törlődnek, ha a felhasználó tudja, hol keresse őket, és kézzel kipucolja a rendszerből. Ráadásul a technológia képes visszaállítani a felhasználó által törölt hagyományos cookie-k tartalmát is.
A technológiát általában arra szokták használni, hogy a felhasználó szokásait feltérképezve hatékonyabban tudjon az oldal olyan hirdetéseket megjeleníteni, amik érdekelhetik a látogatót. Az alkalmazó cégek azzal érvelnek, hogy senkinek nem okoz kárt vagy hátrányt a szupersüti, a felhasználói élményt növelik a releváns hirdetések az idegesítőek helyett, az oldalnak több bevételt hoznak, a hirdetőnek pedig nagyobb figyelmet. Ettől függetlenül súlyos adatvédelmi aggályokat okoz, hogy nem lehet őket se kikapcsolni, se törölni, és a legtöbbször a felhasználó nem is tudja, mi mindent rögzítenek róla.
A technológia elméletileg legális, de nincsen szabályozva a használata. A Quantcast nevű webes forgalomelemző céget 2009-ben beperelték a szupersütik nem korrekt használata miatt, de az ügy végül peren kívüli megegyezéssel zárult, a cég beleegyezett, hogy 2,4 millió dollár kártérítést fizessen.