Sofőr nélküli autó Berlin utcáin
A Freie Universität kutatói a nyáron többször is kipróbálták a sofőr nélküli járművet, ami fedélzeti számítógép és precíziós műholdas helyzetmeghatározás kombinációjának segítségével manőverezett a német fővárosban. A kocsi kamerával és több részén lézerszkennerrel felszerelt.
Hetven méteres körzetben felismeri a többi autót az utakon, a járókelőket, az épületeket és a fákat, látja a közlekedési lámpákat, beméri, hogy pirosat vagy zöldet mutatnak-e, majd ennek megfelelően reagál. Az autó felismerő- és válaszadó képessége a környezetre sokkal gyorsabb az emberénél - magyarázta Raul Rojas, az egyetem mesterséges intelligenciával foglakozó kutatócsoportjának vezetője.
A szakemberek négy éven át dolgoztak a járművön, egy Volkswagen Passaton, aminek értéke a sok belepakolt extra miatt eléri a 400 ezer eurót (115 millió forint). A berlinin kívül más csoportok is dolgoznak hasonló projekten, a Google például Toyota Priust tesztel Nevadában.
Becslések szerint pár évtized múlva már elérhetők lesznek a teljesen automata kocsik a kereskedelemben. A technológiai kérdések mellett azonban más - elsősorban jogi - megfontolásokat is tisztázni kell. Ilyen többek közt a felelősség kérdése: például szerencsétlenség esetén kérdéses lehet, kit terhel a felelősség, a tulajdonost, az utast vagy a gyártót.
Mindent egybevetve a számítógép által vezérelt járművek valószínűleg sokkal biztonságosabbak lesznek az ember vezette kocsiknál, ha figyelembe vesszük, hogy a balesetek javát emberi mulasztás okozza. Berlinben az egyetemi kutatók különleges engedélyt kaptak a város közúti biztonságáért felelős hatóságoktól, hogy a élesben teszteljék fejlesztésüket. Ezt azzal a feltétellel tehették meg, hogy egy sofőr is ült a kormány mögött készenlétben, bár egyszer sem adódott olyan helyzet, hogy be kellett volna avatkoznia. Tesztpályán sofőr nélkül is tesztelték az automata autót.