Bárki boltot nyithat a YouTube-on
A Google régóta küzd azzal a feladattal, hogy a YouTube-ot a világ egyik legnépszerűbb weboldalából átalakítsa a világ egyik legnépszerűbb, és nyereséget is termelő weboldalává. A videómegosztó fenntartása roppant költséges, hatalmas szerverfarmok és sávszélesség kell a havi 800 millió látogató kiszolgálásához, reklámokat pedig nem könnyű eladni rá. A legújabb ötlet, amivel üzletet csinálnának a netes videókból, a Merch Store.
A YouTube hivatalos blogján bemutatott, néhány héten belül élesben is elinduló szolgáltatás elsősorban azokat a zenekarokat célozza meg, amelyeknek már van hivatalos csatornájuk az oldalon. A Merch Store-ban a klipek népszerűsítésén felül lehetőség nyílik majd a zenék fizetős letöltésére, illetve koncertjegyek és a sztárokhoz kapcsolódó ajándéktárgyak árusítására is.
A Google nem fejlesztett a bolt mögé saját szoftvert, mindent partnercégek már jól bejáratott rendszereivel old meg: a fizetős zeneletöltést az iTunes és az Amazon intézi, a koncertjegyeket a Songkick, míg az egyéb termékeket a Topspin. A YouTube tulajdonképpen csak felhasználja az óriási népszerűségét, és némi jutalék fejében (hogy ez mennyi, azt nem hozták nyilvánosságra) a partnereinek a boltjaiba irányítja a látogatóit.
Szakértők szerint ha ez a lépés beválik, az alapvetően változtathatja meg a zeneipar és a független zenészek hozzáállását az internethez. A YouTube, ami eddig csak egy mellékes terjesztési csatorna volt a videoklipek számára, a Merch Store-ral az egyre fontosabbá váló online jelenlét középpontjává válhat.