További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Charlie Sheen az új Chuck Norris
22 éves korára már túl volt két Oscar-díjas mozifilmen (Tőzsdecápák, Szakasz), aztán a tévézés legjobban fizetett sztárja lett a Két pasi és egy kicsi főszereplőjeként, de Charlie Sheen csak idén tavasszal lett az internet kedvence. Botrányok közepette kirúgatta magát a sorozatából, majd körbehaknizta az egész amerikai médiát, ontva magából a roppant szórakoztató hülyeségeket. Sheen, aki egy Marsról érkezett rocksztár, a Vatikán boszorkánymester-orgyilkosa, az öklei tüzet köpnek, és tigrisvér folyik az ereiben (ezt mind saját magáról mondta élő adásban) kihagyhatatlan magas labdát adott az online folklórnak, szállóigévé vált szövege, a „winning!” a Twitter legtöbbet idézett beszólása lett idén.
Mint két kicsi legó
12,6 millió megtekintésnél jár a YouTube-on Fluor Tamás táncdalénekes előadóművész klipje, a Mizu, ami ugyan zeneileg és szövegileg egyaránt értékelhetetlen, viszont megmutatta, hogy igenis van élet a döglődő könnyűzenei piacon és zenekiadó-dinoszauruszokon túl is. Sőt, valójában csak ott van. Amikor kereszténydemokrata képviselők parlamenti felszólalásaiban kerül elő az „összeállni, mint két kicsi legó” szófordulat, akkor már tényleg nincs mese, a Mizu beépült a mindennapi életünkbe. Nem is beszélve a milliónyi feldolgozásról, amelyek, ha lehet, még az eredetinél is borzasztóbbak.
Plankadatlanul
A Monty Python óta tudjuk, hogy néha a világ legértelmetlenebb dolgai egyben a legviccesebbek is. Ha csak ezen múlik, az áprilisban kitört planking-őrület biztosan a humor csúcsteljesítményei közé tartozik, ugyanis kevés értelmetlenebb dolog van a világon, mint merev testtel, arccal lefelé feküdni valami váratlan helyen, majd az erről készült fotót feltenni a netre. Mindenesetre idén egész nyáron felhőtlenül plankignolt boldog-boldogtalan, míg ki nem ment a divatból, és jött helyette az owling, az effing, a batmanning, a tebowing, meg az összes többi mutáció.
Dolgokat néz
A Kim Dzsongil dolgokat néz mikroblog 2010 őszén indult, de igazán népszerű csak idén lett: először internetes underground körökben, majd az észak-koreai diktátor halála után mindenhol. Azóta gombaként szaporodnak a dolgokat néz-fotóblogok, a Kedves Vezető utódjának, Kim Dzsungunnak is van ilyenje, a kanadai miniszterelnök Stephen Harpernek is, és természetesen Orbán Viktornak is. A dolog pont azt takarja, amit a címe sugall: Kim Dzsongilról van benne egy csomó fotó, amin különféle dolgokat néz. És egészen meghökkentő módon ez tényleg vicces.
A falnak is Fila van
Idén nyáron lepték egy a Fila márkájú táskák Magyarországot, az invázió máig tart, egyszerűen képtelenség úgy felszállni egy tetszőleges tömegközlekedési eszközre, vagy sétálni száz métert az ország bármelyik városának bármelyik utcáján, hogy szembe ne jöjjön az olasz sportszergyártó logója. A háttérben az egyik nagyáruházlánc akciója áll, amivel sikerült kicsit túllőni a célon, és több százezer ajándék táskával megszórni az országot. A net persze azonnal felkapta a jelenséget, extrém sport lett a filatáskaspotting, marketingesek meg azóta vitatkoznak, hogy a cikivé vált táska örökre elpusztította-e a márkát Magyarországon, vagy csak jót tett neki.
És ha már táskáknál tartunk, meg kell említenünk egy másik bolthálózat kora nyári akcióját, amiben arra bíztatták az internetezőket, hogy tervezzenek nekik reklámszatyor-mintát. Akkor még nem tudták, hogy a netes névtelenség és a szabad rajzolgatás keresztezéséből törvényszerűen pöcsöket ábrázoló képek tömege következik, pár nap múlva, amikor a fél internet rajtuk röhögött, megtudták.
Péntek, péntek, végre péntek
A zenetörténelem legrosszabb száma, az internet leggyűlöltebb videója, a klip, ami még Justin Biebert is elhomályosítja. A 13 éves kaliforniai lány énektudása meg az egész szám egyébként nem rosszabb, mint a zenei tehetségkutatókon az első körös kiesőkéi szoktak lenni. Rebeccánál azonban ezerszeres erővel lépett érvénybe az Uhrin Benedek-effekt, napok alatt lett szupersztár, akit pár héttel a dal Youtube-premierje után kézről kézre adtak a legmenőbb amerikai tévés talkshow-k.
A Fridayre százával készültek paródiák és feldolgozások, az eredeti a YouTube legnézettebb videója lett az év végi összesítésben. Rebecca neve pedig a legnépszerűbb Google-keresőszó egy olyan évben, amikor földrengés, cunami és atomkatasztrófa sújtotta Japánt, forradalmak söpörtek végig Észak-Afrikán, és megölték a világ leghírhedtebb terroristavezérét. Ha ki akarja hozni a legtöbbet a jelenségből, kattintson a videóra, és a friday-friday-gonnagetdownonfriday garantáltan kiégeti az agyából a napok óta ott ragadt karácsonyi dalokat.
Afrikában meg éheznek
A Knowyourmeme mémtudósai 1995-ig vezetik vissza a „first world problems” szlogen eredetét, de igazán népszerű csak idén nyáron lett. A first world problem, vagy más néven white whine ugyanaz, mint amikor a szüleink gyerekkorunkban azzal torkolltak le valami különösen kicsinyes panaszkodás közben, hogy Afrikában meg éheznek az emberek. A bejárónő túl hangosan porszívózik, és fel kell hangosítanom a tévét? First world promblem. Nem megy a Twitter? First world problem. Iphone-t szerettem volna karácsonyra, de valami androidos vacakot kaptam? First world problem. Bónusz: a magyar netre még nem gyűrűzött be teljesen ez a mém, így eredetinek, kreatívnak, már-már hipsternek mutathatjuk magunkat ismerőseink előtt, amikor ezzel vágjuk el az idegesítő nyavajgásukat.
Mi vagyunk a 99%
Az Amerikából indult baloldali tömegmozgalom, az Occupy Wall Street kilóg az év mémjei közül: a sok vicc mellett ez egy véresen komoly kezdeményezés, aminek a jövő évi amerikai elnökválasztásra, és azon keresztül az egész világpolitikára komoly hatása lehet. A terjedése azonban egy az egyben olyan, mint a netes mémeké, nem véletlen, hogy a Time magazin az év mémjének választotta.
Az óriáscégek politikai befolyása, az anyagi javak egyenlőtlen eloszlása és a pénzügyi válság felelőseinek büntetlensége elleni tüntetések szeptemberben indultak New Yorkból, és gyorsan követőre leltek a nyugati világ szinte összes országában (Budapesten is volt Occupy-megmozdulás). A mém visszatérő motívuma a „mi vagyunk a 99%” rengeteg variációban köszön vissza.
Nyanyanyanyanyanyanynanyanyanyan
Április másodikán került fel a YouTube-ra a videó, amin egy pop-tart süti testű cica repül az űrben, szivárványt húzva maga után, a háttérben pedig valami olyan prüntyögés és nyávogás hallatszik, ami már középtávon is súlyos agykárosodást okoz (egyébként az Utauloid Momo Momone című japán rajzfilm főtémája). Hogy miért éppen ebből lett tízmilliós nézettségű, több tucatnyi feldolgozást ihlető mém, és nem a száz más, hasonló hülyeség valamelyikéből, örök rejtély marad. Az őrületnek maga a YouTube is megadta magát, és júniusban egy napra minden videón pici Nyan Catre cserélte a videók időmérő csúszkáját. Karácsonyi ajándékként most a tíz órás, hd felbontású fullextrás verziót nézheti-hallgathatja meg nálunk.
Az évszázad esküvője
Az év médiaeseményeként beharangozott brit királyi esküvő roppant unalmas lett volna az online folklór vadhajtásai nélkül (sőt, valójában ezekkel együtt is unalmas volt egy kicsit). Vilmos herceg és Kate Middleton fényűző esküvőjét olyan, elképesztően vicces apró nüanszok dobták fel mint az első hitvesi csók hátterében a fülét befogva szenvedő koszorúslány, vagy Beatrix hercegnő extrémhülye kalapja – mindkettő photoshopolt képek százain tűnik fel azóta is.