![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
A magyar mobilok 80 százaléka nem okostelefon, de a kevésbé fejlett mobilok 44 százaléka alkalmas lenne az internetezésre, mondja a Telenor. A felhasználók többsége mégsem böngészi a netet, alig 9 százalék él a lehetőséggel. Erre próbál választ adni a Telenor az Opera Mini böngészővel és a Klikk nevű díjcsomaggal.
A felhasználó küld egy sms-t a Telenornak, és két perc múlva már ki is próbálhatja a netet, ráadásul három hónapig semmit nem kell fizetnie érte. Utána, ha megtetszett neki, havonta egy ezresért 100 megabájt adatot tölthet le- és fel a hálóra.
Mindenki nagyon optimista volt a díjcsomagot bemutató eseményen, ahol még Nyitrai Zsolt infokommunikációs államtitkár is méltatta egy kicsit a Telenor kezdeményezését. Hiszen a kormány is azt akarja, hogy a lakosság 100 százaléka hozzáférjen a nethez, és legyen mindenki digitális írástudó. Beszédének nagyobb súlya lett volna, ha az Opera Mini indítómenüjében ott lenne az Ügyfélkapu is, vagy bármely másik online kormányzati szolgáltatás mobilra optimalizált változata.
Gyorsan mozog
Iparági szakértők szerint 2015-ben már a mobilok fele okostelefon lesz, és világszerte építik a gyors LTE és HSPA hálózatokat. Ez alapján úgy tűnik, szűkül az egyszerűbb készülékekre szánt Opera Mini piaca. Andreas Thome, az Opera kereskedelmi vezérigazgató-helyettese ezzel nem ért egyet. Stratégiájuk egyik fontos pillére, hogy a tömegtermékké váló új platformokon hamar megjelennek. Csak nemrég készült el az Opera Mini Androidra, de már ezen a platformon is látható a növekedés. Ezen kívül még sok lehetőség van a fejlődő országokban, ahol gyorsan terjed a mobilinternet.
Pár hónap múlva az NMHH felméréseiből úgyis kiderül, hogy a Telenornak és az Operának sikerült-e felpörgetnie a magyar mobilnetes piacot. A legfőbb kérdés az, hogy a mobilozók honnan fogják lecsippenteni azt a havi 1000 forintot, amit a tesztidőszak után kell fizetni a Klikk díjcsomagért. Talán három hónap elég lesz arra, hogy az emberek megváltoztassák a szokásaikat, sms és telefonálás helyett (a percdíjakat megspórolva) Facebookon és emailben kezdjenek kommunikálni. Ehhez persze az kell, hogy a vonal túlsó felén lévő emberek is fogadni tudják az emaileket és az üzeneteket.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)