Ez neked szoftver? Ne szívass!
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Rég láttam olyan izgalmas fejlesztői rendezvényt, mint amilyen csütörtöki HiTechTest volt. Végre nem az estébe nyúló mítingeken összerakott marketing bullshitet kellett meghallgatni, hanem azt nézhettem végig, hogy egy leendő felhasználó miként bénázik az elé rakott szoftverrel.
A hagyományos termékbemutatóknak egyszerű a forgatókönyvük. A kiállító cégek prezentációkat készítenek, és feltétlenül el akarják hitetni mindenkivel, hogy a termékük jó. A Lean Startup módszernél is megmutatják a terméket, de azért, mert kíváncsiak a reakciókra. Az 5-10 fős csoportok 45 percet töltenek el a termékkel, ami viszonylag hosszú idő. Egy átlagos kiállításon a nézelődők öt perc után otthagyják a kiállító standját. A HiTechTest részvevői alaposabban megismeri a terméket, és a kiállítónak mindez nem kerül túl nagy erőfeszítésébe, hiszen nem kell előadással készülnie, akár egy fejlesztővel és egy laptoppal lebonyolíthatja a bemutatót.
A segítség nélküli felhasználó
„Összesen tizenöt munkaórányi befektetéssel begyűjtöttünk három hasznos ötletet, és a nézők rámutattak több mint egy tucat apróbb hibára, amire eddig nem is gondoltunk" – mondta például Györgypál László, a TCT fejlesztési igazgatója a rendezvény után. Néhányan azt is közölték vele, hogy egyáltalán nem szeretnék használni a bemutatott Call Mix szoftvert, és még ez is hasznos információ. Györgypálnak nagyon megtetszett ez a prezentációs módszer, különösen a hatékonysága miatt. Ugyanakkor az is felmerült, hogy vajon mennyire lenne sikeres a módszer, ha nem a BME és a MOME diákjain tesztelnék a termékeket, hanem tényleg átlagos júzereken.
Ha prezentációval nem is, fejben fel kell készülni a Lean Startup módszerre. Nem szabad segíteni az elakadt felhasználónak, le kell gyűrni a berögzült marketinges szokásokat. A TCT bemutatóján a program feltelepítésével indult a próba, egy önként jelentkező megadta az emailcímét, belépett a Facebookra, és úgy csinált, mintha érdekelné a felhasználói szerződés, amit egyébként soha senki el nem olvas. Ilyenkor kell a fejlesztőnek árgus szemmel figyelnie. Be tudott lépni? Meg tudta adni a jelszót? Nem tudott, mert nem volt részletes a felhívás arról, hogy a jelszóban kis- és nagybetűs karakternek meg számnak is kell lennie. Csillogó szemekkel ül a gép előtt, vagy lefordul a székről az unalomtól? Itt kell kiderülnie annak, hogy vajon csak a cég látot fantáziát a megoldásban, vagy a vevő is. Az is előfordulhat, hogy alapvető problémák derülnek ki, és a júzer csak annyit mond: „Ez neked szoftver? Ne szívass!"
A CallMix nevű szoftvert egyébként már ismerhetjük, 2010-ben ez volt az év fejlesztése. A számítógépre telepíthető kliens a mobilszolgáltató központjában elhelyezett szerverrel van összekötve, és minden beérkező hívásunkról értesítést kap. Amikor telefonálunk, a számítógépes kliens ablaka is felugrik, és rögtön láthatjuk a beszélgetőpartnerünk Facebook-profilját, kedvenc dalát, és az utolsó egymásnak küldött emaileket. Persze csak olyasmit, amit a júzer engedélyez, és csak akkor látjuk a facebookos adatokat, ha az illető már az ismerőseink között van a közösségi hálón. A CallMix most a zártkörű bétatesztelés fázisában van, de néhány hónapon belül megjelenik, és ingyenes lesz.
Még díjazzák is a beszólást
A Lean Startup kezdeményezés alig néhány éves, és a Szilícium-völgyben egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A módszert alkalmazó vállalatok többféle hipotézist tesztelnek le több felhasználói csoporton. Ezek lehetnek egy szoftver különféle verziói, eltérő interfészek. Vagy csupán annyit tesz a cég, hogy az egyik csoport előtt játéknak nevezik a terméket, a másik előtt üzleti szolgáltatásnak, és a reakciókból próbálja kideríteni, hogy a júzerek melyik változatot tartják vonzónak. A csütörtöki rendezvényen kisebb ajándékokkal motiválták a résztvevőket a hibák jelentésére, például a HiTechTest utáni New Tech Meetup előadásaira és ötödik születésnapi bulijára lehetett belépőjegyeket nyerni.
Ebben a rendszerben folyamatosan kell fejleszteni, apróbb lépésekben adagolják az újdonságokat. Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy amikor már az értékesítő csapat is beszáll, akkor a kész termékben már ne legyenek súlyos hibák – mondta Málnay Barnabás, az MMKlaszter igazgatója, a rendezvény szervezője. A klaszter tagjai ingyenes szolgáltatásként kapták a részvételi lehetőséget, és a csomagnak része az is, hogy videón dokumentálják a felhasználói reakciókat, és utólag elemzik a felvételeket. Az egészben az a nagy kihívás, hogy az előadó cég hogyan tudja felhasználni az eredményeket.
A teszt résztvevői néha úgy reagáltak a bemutatott termékekre, mint a tesztelő újságírók, hiszen mi is valós használat során keressük egy termék hibáit. Az a fő különbség, hogy az MMKlaszter rendezvényén bemutatott termékeket még nem dobták piacra, a fejlesztők a megjelenés előtt pótolni tudják a hiányosságokat. Így könnyebben elkerülhetik a padlóba döngölő teszteket, és olyan termékeket gyárthatnak, amiket az emberek valóban meg is vennének.