Emma
10 °C
19 °C

A Microsoft hazai pályán megy neki a Facebooknak

2012. 05. 21. 16:18
Hogy direkt a Facebook tőzsdei bevezetésére időzítették, esetleg nászajándékként Mark Zuckerbergnek, vagy csak véletlenül éppen most lett kész, valószínűleg sosem fog kiderülni, mindenesetre elindult a Microsoft közösségi oldala, a so.cl. Ízlés kérdése, hogy azt mondjuk, nagy titokban fejlesztették, vagy azt hogy a kutyát nem érdekelte (december óta ment a béta amerikai egyetemeken, szóval olyan nagy hírzárlat azért nem volt), a meglepetés mindenesetre garantált volt a leghardcore-abb fejlesztői körökön kívül. Szóval ez lenne az, amivel a Microsoft nyolc év után odavág a Facebooknak, és ami úgy rengeti meg a közösségi oldalak világát, ahogy a Google+ nem tudta?

A so.cl-t úgy kell kiejteni, social, vagyis közösségi, és a mérsékelten briliáns szójátékért a Microsoft még a chilei doménnevet is bevállalta. Az önirónia, meg az, hogy nem lesz itt semmiféle instant Facebook-trónfosztás, már a bejelentkező képernyőn látszik: be lehet logolni Windows Live-hozzáféréssel (leánykori nevén MSN), vagy facebookossal. És itt jegyezzük meg, hogy példás önmérsékletet tanúsítva a so.cl nem posztolgat át a Facebook-falunkra, hogy hoppá, mekkora király másik közösségi oldalt találtunk.

A so.cl pont ugyanazzal a problémával néz szembe, amit a Windows Phone-nal egyszer már nagyon ügyesen megoldott a Microsoft : egyrészt hasonlítania kell annyira a konkurensekre, hogy kézre álljon a kezelése, másrészt kell egy csomó újat is mutatnia, hogy érdemes legyen átállni rá. A so.cl-nél ez már annyira nem jött be, az oldal első ránézésre egy kicsit átrendezett-átszítezett Facebook, belegyúrva pár ötlet a Pinterestből és a Google+-ból. És mindezek tetejébe lassú is, de borzalmasan.

Képzeljünk el tehát egy alap Facebookot, egyelőre külső fejlesztésű alkalmazások és játékok nélkül. Ezt bolondítsuk meg azzal, hogy nemcsak felhasználókat és csoportokat lehet követni, hanem egyes témákat is (lásd Pinterest), illetve bármikor csatlakozhatunk egy spontán alakult ideiglenes csoportba (egy csetcsatorna mellett például YouTube-videókat nézhet a nép). Ez kicsit a Google+ hangoutjait idézi, kicsit meg a Quake 3 deathmatch-eit, a lejátszási listát ugyanis bárki szerkesztheti.

Egyébként lehet egymást ismerősnek bejelölgetni, meg posztolgatni ami eszünkbe jut. Az oldal próbál arra bátorítani, hogy ami eszünkbe jut, az legyen minimum képes-videós-linkes-animgifes valami, amit ő rich post néven hív. És persze lehet lájkolni (itt szmájli a jele, nem felfelé tartott hüvelykujj), kommentelni, meg más posztját továbbosztani – utóbbit itt riffelésnek hívnak, és a bejegyzéssel együtt jön az összes hozzászólás is, mint mondjuk a Tumbrlnél egy reblogolásnál.

socl2
Szó szerint másodpercenként jönnek a posztok vadidegenektől

A már említett lassúság mellett roppant zavaró, hogy a szolgáltatás a hírfolyamunkra simán beömleszti az összes so.cl-felhasználó összes posztját, a bejegyzéseinknél nincs lehetőségünk szabályozni, hogy azt ki láthatja, csak a két véglet: egyedül mi, vagy mindenki. Ráadásul egyelőre semmilyen mobilos hozzáférés nincs a rendszerhez, holott a Facebookon látni, hogy teljes gőzzel ebbe az irányba halad az egész műfaj. Facebook-pótléknak, vagy konkurensnek tehát a so.cl teljesen értelmezhetetlen, még az a hipszterség sincs meg benne, mint a Google+-ban, ahol a több tucatnyira rúgó aktív felhasználóbázisnak legalább az a közös elfoglaltsága megvan, hogy a visszataszítóan mainstream Facebookot ekézik.

Kis utánajárással az is kiderül, hogy a so.cl-t egy mindössze 23 fős fejlesztőcsapat kalapálta össze a Microsoft FUSE (future social experiences) nevű laborjában, ilyen energiabefektetés mellett nyilván ők sem gondolták komolyan a Facebook trónfosztását. Na de akkor mégis mi ez az izé?

socl
Téma köré szerveződő mikroközösségek, mint a Pinterestben

Az oldal valójában egy kísérlet, és ha jobban belegondolunk, annak nagyon ügyes. Az egész so.cl a Bing kereső köré van felépítve, egy tesztkörnyezet arra, hogy a Microsoft megtanulja, hogyan lehet a közösségi oldalak jellegzetes, semmi másra nem hasonlító környezetében hatékonyan keresni. Ez az a terület, ahol a Google sem muzsikál túl jól – sőt, valójában sehogy, mert a Facebook nemigen engedi be a szervereire. Saját keresője meg nincs.

A so.cl alapkoncenpciója valami olyasmi lenne, hogy ha bejelentkezünk, hirtelen felindulásból rákeresünk mondjuk arra, hogy ásító kiscica, a Bing erre tol egy találati listát, ahol rögtön elkezdünk vadul lájkolgatni, meg kiposztolni, hogy decukiiii. Nem a legéletszerűbb elképzelés, de az, hogy a Bingre ráhúzzanak egy közösségi oldalnak látszó réteget, amin keresztül az majd megtanul pár olyan dolgot, amit egyelőre a Google se tud, na ennek határozottan lehet jövője.

socl3
Egy jó kis videóparti mindent megold!

Szicília

Magával ragadó hangulat, gyönyörű tájak, 113 900 Ft / fő / 7 éjtől

Szegeden nyaralok az idén!

Szegedi élménybeszámolóddal most egy családi nyaralást nyerhetsz!