Kétszer gyorsabb a szélnél a szélautó
Újabb világrekordot döntött Rick Carvallo, amerikai mérnök és feltaláló szélhajtású járműve, a Blackbird. A hatalmas, több mint hatméteres propeller hajtotta szélautó 2010-ben azzal került reflektorfénybe, hogy sikerült gyorsabban haladnia, mint a szél, ami hajtja. A látszólagos ellentmondás heves vitákat váltott ki fizikusok és laikusok körében egyaránt, Carvallo pedig két év munkával a hátszeles rekord után az autó módosított verziójával megismételte a mutatványt ellenszélben is. A szél sebességének több mint a dupláját, pontosan 2,01-szeresét sikerült elérnie a Blackbirddel.
A szélautó (aminek fejlesztését többek között a Google támogatja) karosszériáját a Forma–1-es autók ihlették, és egy óriási, két lapátból álló propellert visz a hátán. A megcsavart lapátok a hajók vitorláihoz hasonlóan működnek, vagyis oldal-, illetve ellenszélben is képesek megmozdítani a járművet.
A hátszeles megoldáshoz képest teljesen át kellett alakítani az autót, most valóban a szél forgatta propellerek adják át a mozgási energiát a kerekeknek, és így halad előre a jármű. Mivel a sebesség növelésekor az ellenszél relatív ereje is nő, és egyre nagyobb energiát tudnak a propellerlapátok kivenni belőle, pozitív visszacsatolás jön létre, a jármű gyorsul, ettől gyorsabban pörög a propeller, ettől tovább gyorsul, és így tovább. Egy idő után azonban a légellenállás megálljt parancsol ennek a jelenségnek.
A Blackbird első rekordjánál (ahol hátszélben sikerült a szél sebességének 2,86-szorosát elérni) a trükk az volt, hogy nem a propeller adta át a szélből kivett mozgási energiát a kerekeknek, hanem éppen fordítva, a kerekek forgása adott át energiát a propellernek, és pörgette a lapátokat, amelyek úgy hajtották előre a járművet, mint a propelleres repülőgépeket. Carvallo (aki egyébként sportközvetítések grafikai trükkjeinek kidolgozásáért Emmy-díjat kapott) arra számít, a technológia további finomításával bőven megdönthető még mindkét rekordja.