Gömbkerekeken gurul a jövő motorja
Kevés pozitívumot lehet említeni a Will Smith főszereplésével készül Én, a robot című filmmel kapcsolatban, de lehet, hogy a San Jose-i Állami Egyetem mérnöki karán tanuló diákok segítségével mégis lesz valami haszna minden idők egyik legrosszabb könyvadaptációjának. A filmben látott Audi RSQ gömbkerekeit használják fel ugyanis ahhoz a motorhoz, ami az ígéretek szerint áttörést hozhat a kétkerekű járművek biztonsága terén.
A gömbhajtású rendszernek elnevezett, egyelőre a megvalósítás egy korai fázisában járó koncepció alapötlete az, hogy az ezzel szerelt motorok nemcsak könnyebben irányíthatóak lesznek, de a parkolásuk sem lesz kihívás. A napjainkban alkalmazott hagyományos kormánymegoldással szemben gumiborítású szén- és üvegszálas gömbökön guruló motor hirtelen irányváltásnál sem csuklik majd össze.
Az elektromos meghajtásúnak tervezett jármű még messze jár attól, hogy tömeggyártásra kész termékké váljon. A vázat egyensúlyban tartó hardveres és szoftveres megoldások mellett a hajtáslánc hiánya az, ami a legkomolyabb fejtörést az okozza a tervezőknek. Új elképzelés, hogy az elektromotorok hajtóerejét a gömbökkel közvetlenül érintkező, forgó felületek adják majd át. A projekt leírása szerint a diákok tisztában vannak azzal, hogy nemcsak az alapszintű üzembiztonságot adó áramforrások megtervezése lesz nehéz, de az összetett elektromos rendszer intelligens működése, öndiagnosztikája és hibakezelése is komoly feladatot jelent.
Bár az elsődleges cél egy lassan mozgó jármű kidolgozása, ahhoz, hogy a tervekből valaha a forgalomban is használható motor legyen, a váz kidolgozásánál már most figyelembe kell venni a különböző elektronikai eszközök, akkumulátorok és motorok elhelyezéséhez szükséges helyigényt, és közben a tömegeloszlást és az összsúlyt sem hagyhatják figyelmen kívül.