További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A San Jose-t California Theatre-ben természetesen egy gombostűt sem lehetett leejteni a tömegben, de ezúttal a legelvakultabb, a bulit a helyszínen élvező rajongók (gyakorlatilag bármit mondott a színpadon bárki, menetrendszerű, lelkes taps és ujjongás válaszolt a nézőtérről) mellett a neten élő streamben bárki követhette a nagy bejelentést. Bárki alatt értsük azt, hogy bárki, aki Apple-termékkel netezik, vagy hajlandó Safarit telepíteni Windowsra.
Tim Cook Apple-vezér a legszebb Steve Jobs-i hagyományoknak megfelelően a cég hosszas és alapos fényezésével kezdte az előadást, amihez szintén a tradíciókat követve a csillagászati számokkal való dobálózást választotta eszközül. 200 millió kütyü futtat a világban iOS6-ot, az iMessage szolgáltatáson (nagyjából az Apple-termékek közti belső, ingyenes sms-küldésnek felel meg) tavaly 300 milliárd üzenetet küldtek a felhasználók, ami másodpercre leosztva átlagosan 28 ezret jelent. Apró oldalszúrás az Androidnak: ott csak a felhasználók 1,8 százaléka frissített a legújabb verzióra, míg iOS-nél a többség (ez persze többszörösen nem fair összehasonlítás, az Androidnál egészen más a frissítések rendszere és lehetőségei). A Mac-piac hat éve gyorsabban fejlődik a pécésnél, és ma az Apple az első számú notebook- és desktop-márka egyaránt Amerikában. Az App Store 35 milliárd letöltésnél, 275 ezer, direkt iPadre tervezett alkalmazásnál, az iTunes könyves szekciója másfél milliárd könyvnél tart. Az alkalmazások fejlesztőinek eddig 6,5 milliárd dollárt fizetett ki az Apple jutalékként. Tegyük kicsit perspektvába a számot egy Tim Cookhoz méltóan sántító hasonlattal: ez 1400 milliárd forintot jelent, csaknem a dupláját a legutóbbi Matolcsy-féle nem-csomag megszorításainak.
Macbook és iMac
A bemelegítést követően Phil Schiller, a marketingért felelős Apple-alelnök foglalta el a színpadot, hogy a kisebb volumenű bejelentésekkel megágyazzon az igazi nagy durranásoknak. Schiller meglepően sokat beszélt gigahertzekről, megapixelekről, SSD-ről és terabájtokról, látványosan szembemenve a Jobs által meghatározott elvvel, miszerint az Apple-felhasználókat nem érdeklik a technikai részletek, unalmas rövidítések és száraz adatok, őket a felhasználói élménnyel és az Apple-életérzéssel kell megfogni. Úgy tűnik, a felhasználói élmény és az Apple-életérzés 2012-ben az, hogy a dolgok kisebbek és vékonyabbak lesznek, valamint drágák. És ez egyelőre nem is az iPad Minire vonatkozik, hanem az új, Retina Displayt kapott, 13 hüvelykes Macbook Próra, a bemutató első alanyára, ami a termékcsalád legvékonyabb és legkönnyebb tagja, 8 giga memóriával és kétmagos Intel processzorral jön, plusz FaceTime-beszélgetésekhez hd kamerával és dupla mikrofonnal. Mindezzel együtt 7 óra akkumulátoridőt ígér, és a 15 collos nagy tesóhoz hasonló sikert várnak tőle. A notebook persze gyönyörű, az ára a legkisebb kiszerelésben 1700 dollár, ami nagyjából 370 ezer forintot jelent, de mire Magyarországra ér, áfával megfejelve bőven félmillió fölé megy.
Gyors kitérő az új Mac Minire - a cég minimálpécéjének új verziója bluetooth-os és wifis, 599 dollárért ugyanaz a szerény kocka mint az elődök, csak kicsit erősebb -, és máris jött az első kisebb meglepetés, az új iMac. Az ezredfordulón ez a gép indította el a szakadék széléről felfelé az Apple-t, a vidám kék gömböcből kinövő monitor mutatta meg a világnak, hogy egy számítógép lehet szép, és könnyen használható. A mostani gép azóta a nyolcadik generáció, a gömböc eltűnt, az egész gép az alig fél centi vastag kijelzőbe van belepasszírozva. A generációváltással a felére csökkent a gép fogyasztása, belekerült egy négymagos Intel i5 processzor, 8 giga memória és egy terabájt háttértár. Új funkcióként mutatta be Phil Schiller a Fusion Drive-ot, ami annyit tesz, hogy az operációs rendszer SSD-ről fut, míg az adatfájlok és telepített programok hagyományos merevlemezen vannak. Nem az első eset, hogy valami száz éves technológiát az Apple újracsomagol, és újításként ad el (hibrid drive-ként régóta ismert a dolog a nem is annyira high end pécés világban is), de ettől még persze gyorsul a gép működése a bevezetésével. Az árcédula a kisebb, 21,5 hüvelykes verziónál 1299 dollárt, a 27-es óriásnál 1699-et mutat. Drága, mint rendesen, de működik az Apple-mágia, és az ember határozottan érzi a késztetést, hogy lecserélje a jelenlegi asztali gépét egy ilyenre.
Meglepetés: két új iPad
Csaknem háromnegyed órás felvezetés után jött, amire mindenki várt: az új iPad bejelentése - és azzal a lendülettel a bemutató nagy meglepetése, ugyanis rögtön két új táblagépet mutatott az Apple, a jó előre beharangozott Mini mellé csendben odatették a negyedik generációs tabletet is. Nem feltétlenül azért csendben, hogy ne vonják el a figyelmet a Miniről, hanem inkább azért, mert annyira nincs mit mondani róla. Új processzor, új grafikus csip, még nagyobb teljesítmény, a konkurencia a visszapillantó tükörben sem látszik, Retina kijelző marad, 499 dolláros ár marad. Ennyi. A közönség őrjöng, nem kérdés, hogy az új táblagép is óriási bestseller lesz. Phil Schiller oda is veti, hogy ja igen, most lépte át az iPad-család a százmilliós eladott példányszámot. Két és fél év alatt. Azt már hozzá se teszi, hogy a 7 hüvelykes tabletek, amiket Steve Jobs úgy utált, ezalatt alig 15 millióig jutottak, beleértve a Kindle Fire-t, a Nexus 7-et, meg a Nookot. Logikus lépés tehát, hogy jöjjön az iPad Mini.
És végre ott is a show igazi sztárja Schiller kezében. Ahogy várható volt, nem mennek le egészen a vetélytársakhoz méretben, 7,9 hüvelyk a képátló, viszont a kijelző felbontása marad 1024*768 az első két iPad-generációhoz hasonlóan. Ami egyrészt azt jelenti, hogy gyengébb, mint a Nexus 7-é, vagy a Kindle Fire HD-é, de az első két iPadhez képest a kép szebb és élesebb lesz a nagyobb pixelsűrűség miatt, viszont nem kell az alkalmazásokat újraírni és áttervezni egy új felbontásra. Ami persze nem feltétlenül igaz, aki húzta már fel a monitorát extrém magas felbontásra, és csodálkozott az olvashatatlan, légypiszok méretű betűkön, nagyon jól tudja ezt. Meghökkentő érveléstechnikai bravúrt figyelhetünk meg, amikor Tim Schiller a mondat elején még azt ecseteli, hogy a Mini azért szuperjó, mert kicsi, a mondat végén pedig már ott tart, hogy azért jobb, mint a Nexus 7, mert NAGYOBB.
A Nexusszal való összehasonlítás külön blokkot kap a műsorban, megtudjuk, hogy a képátlóban pontosan 0,8 hüvelyk különbség a kijelző felületében már 35 százaléknyi többletté szorzódik fel az iPad javára, a fő előny azonban nem a vasban van, hanem a tartalomban. Újra előkerül a direkt iPadre tervezett sok százezer app, amivel szemben a Nexuson alapvetően telefonokra írt, a táblagépen roppant gagyin kinéző, a lehetőségeit ki nem használó alklamzásokat pörget végig Schiller. Kideül még, hogy a Mini megkapja az iPhone 5 sokat szidott Lightning csatlakozóját, 5 megapixeles kamerát hátra, és egy 1,2-eset előre a videocsethez, Az iPad 2 A5 processzorának felturbózott verzióját, és végre jön a válasz a legnagyobb kérdésre is, kiderül az ár: 329 dollár. Még mielőtt kiszámolnánk, hogy az forintban alig 70 ezret jelent: inkább 100 lesz az. A boltokban november másodikán vagy két tucatnyi országban, köztük Magyarországon is, nem kell a legelvetemültebb rajongóknak Münchenig utazniuk. És ennyi, bő egy óra után vége a műsorban, semmi one more thing, ahogy Steve Jobs dobott be a régi szép időkben búcsúzóul még egy bombahírt a rajongók közé.
Kínzó kérdések
A meglepetés tehát megvolt a negyedik generációs iPad képében, ami mindössze 7 hónap után cseréli le az elődöt, ez nagyon gyors tempónak számít, ráadásul a vallásos áhítaton felül nincsen igazán racionális ok az iPad 3-ról való váltásra. Valószínűbb, hogy a piacról való kivezetés sorsára jutó, még mindig csak másfél éves iPad 2, és a már valóban öregecske első generáció leváltására szánják inkább, illetve megelőző csapásként az androidos és Windows 8-as konkurencia ellen, megmutatva, hogy lóerőben és külalakban is az Apple a csúcs, és punktum.
A legnagyobb kérdőjelet mindenképpen a Mini árazása hagyja az emberben. Először is a 329 dolláros tablet mellett a 299-ért kapható iPod Touch alighanem halálra van ítélve, de nem is ez a fontos, hanem a többi 7 hüvelykes tablet, illetve a műfajban nagyjából standardnak számító, 200 dolláros ár, aminek az iPad Mini a bő másfélszeresét kéri. Persze, szép, meg azért érezhetően nagyobb a vetélytársaknál, és több is az alkalmazás rá (bár ez egy 200 ezer vs 275 ezer meccsnél sokat veszít a jelentéségéből), de alapvetően akkor is nagyjából ugyanazt az élményt adja az iPad Mini, mint a Nexus 7 vagy a Kindle Fire HD. Végső soron 130 dollárral, vagyis 28 ezer forinttal drágábban egy darab Apple-logóval kapunk többet. Ha tartjuk magunkat a marketinges alapvetéshez, miszerint minden annyit ér, amennyit a vásárló hajlandó megadni érte, a karácsonyi piac nagy-nagy kérdése lesz, hogy vajon ér-e 28 ezer forintot egy almás embléma.