Leskelődő próbababákat fejlesztettek
A nagyobb divatházak olyan próbababákat használnak, amik a szemükben lévő kamerákkal követik a vásárlók minden mozdulatát, hogy kiszűrjék közülük a bűnözőket. Az EyeSee nevű próbababákat az olasz Almax SpA nevű cég gyártja, eddig öt nagyobb cég állított a szolgálatába néhány tucatnyi ilyen babát.
A próbababák darabja négyezer euróba kerül, kirakatokban és az üzletekben is figyelik a vásárlókat. Kívülről teljesen átlagos próbababának tűnek, műanyag borítással, érzéketlen arccal. Belülről azonban nem olyan buták, a szemükbe épített kamera arcfelismerő szoftverrel van összekötve, a rendőrségi programokhoz hasonlóan az arra elhaladó ember nemét, korát és rasszát is képes felismerni.
A babákat azonban nem csupán a bűnözők ellen használhatják. A kirakatokban elhelyezett kamerákkal elemezni tudják, kik állnak meg, kiket érdekelnek a cég termékei. Így sokkal kifinomultabb módszerekkel tudnak vevőkört építeni, célzottabban tudják kialakítani kínálatukat.
Néhány babát már tavaly december óta használnak európai és amerikai boltokban. Az egyik üzletben kiderült, hogy bár kevesebb férfi vásárolt náluk, de sokkal többet költöttek, mint a nők. Egy másik üzletben azt látták, hogy délután négy után jelentősen megnövekedett az ázsiai vásárlók száma, így erre az időszakra felvettek egy kínaiul is beszélő munkatársat.
Felmerülhetnek azonban jogi és etikai kérdések is. Az amerikai és európai szabályozás engedi kamerák használatát biztonsági okok miatt, de az üzleteknek jól láthatóan kell figyelmeztetni a látogatókat erre. Pusztán csak kereskedelmi okokból figyelni a vásárlókat azonban problémás lehet, személyiségi jogokba ütközhet.