430 milliárdnyi adót trükközött el a Google
További Tech cikkek
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
9,8 milliárd dollárnyi, az USA-n kívülről származó bevételét realizálta a Google egy bermudai fantomcégnél, és mivel az országban a cégek bevételeit nem adóztatják meg, ezzel a trükkel kétmilliárd dollár (több mint 430 milliárd forint) adó befizetését úszta meg. A Bloomberg beszámolója szerint a Google már három éve él a bermudai adóparadicsom kiskapujával, és ezalatt megduplázta az ezzel a módszerrel adóoptimalizált összeget. Számítások szerint a bermudai Google-höz befolyó pénz nagyjából a Google teljes éves adózatlan nyereségének 80 százalékát teszi ki, és a trükkel a vállalat a teljes adófizetésének felét tudja megúszni.
A cég ellen a francia, a brit, az olasz és az ausztrál kormány is vizsgálatot indított adóelkerülés miatt. Az EU szerint az európai országok évente nagyjából 1 billió euró bevételtől esnek el a Google-éhoz hasonló adóoptimalizációs cselek miatt. Az amerikai adórendszerben azonban ez a trükk teljesen legális, a Google pedig amerikai cég. A pénzügyi jelentések szerint 2011-ben az Európából származó összes bevétele után átlagosan csak 3,2 százalék adót fizetett a Google, holott az európai országokban a cégekre kiszabott adó 26 és 34 százalék között mozog.
Az amerikai adószakértői szlengben dupla ír, vagy holland szendvics néven ismert trükköt rengeteg nagy cég alkalmazza, az említett két ország jogi kiskapuit használva irányítják át a bevételeiket olyan adóparadicsomokba, ahol nem kell adózniuk utána. A cég európai hirdetési és egyéb bevételei az írországi leányvállalathoz futnak be, amit az egy másik, szintén ír, de Bermudára bejegyzett cégéhez utal át, jogdíj formájában. Ennél a manővernél iktatják be a cég hollandiai leányvállalatát, hogy az ír adót elkerüljék. A kizárólag erre az adóoptimalizálásra használt holland Google-leánynak egyébként nincsen egyetlen alkalmazottja sem.
A módszerrel a legnagyobb probléma, hogy amikor ezeket az összegeket bevinnék a cégek az USA-ba, akkor mindenképpen adózniuk kell utána, ezért az így gyűlő összegeket általában nem is szokták az anyacéghez átvinni (hogy például a részvényeseknek osztalékot fizessenek belőle). A leglátványosabb példája ennek az Apple, ahol becslések szerint a céges készpénztartalék 70 százaléka, több mint 80 milliárd dollár van tengerentúli leányvállalatok számláin. Az ilyen pénzek elköltésének legjobb módja Amerikán kívüli cégek felvásárlása, többek között ezért vásárolnak fel olyan nagy kedvvel és bátran hatalmas öszegekért cégeket az online üzletben utazó vállalatok. A holland szendvics használata erre a szektorra a legjellemzőbb, mivel itt sokszor egyáltalán nincs kézzel fogható termék, csak szolgáltatás, aminek az ellenértékét könnyebb jogdíjként vagy más címkékkel, rugalmasan kezelni.
Az adóoptimalizáció ellen leghangosabban Nagy-Britanniában tiltakoznak, ahol az elmúlt hónapokban a Starbucks és az Amazon is belefutott egy-egy ilyen botrányba. A Google számára a brit a második legnagyobb piac az amerikai után, a teljes éves forgalmának nagyjából 11 százaléka, 4,1 milliárd dollár származik innen. A brit államkasszába befizetett adója azonban 2011-ben mindössze 6 millió font, vagyis kevesebb mint 10 millió dollár volt.