További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Hiába jelezték az időjósok, hogy akár 30-40 centiméter hó is leeshet az országban, az autók és a buszok sok helyen elakadtak, a járdákon pedig bokáig érő hóban araszoltak a munkába indulók. Mit tesznek a hó ellen azok az országok, amelyekben a hétfőn kialakult helyzet jóval gyakoribb? Néhol drága infrastrukturával készülnek fel a télre, de van, ahol együtt élnek a hóval.
Osztrák szomszédainknál az Alpokban kötelező hóláncot tartani az autóban, akár van hó az utakon, akár nincs. A hónapokra hó alá kerülő Svédországban csak a téli gumi használata kötelező. Bár szöges gumikat is árulnak az autós szakboltokban, használatuk nem javasolt, mert könnyen tönkreteszik az aszfaltot. Néhány útvonalon be is tiltották a használatukat, a svédek is inkább a hóláncot részesítik előnyben.
A sózás nem a legjobb megoldás, mert káros hatással van a növényekre és korrodálja a hidakat. A skandináv országok forgalmas belvárosaiban méregdrága fejlesztéssel, fűtött járdákkal olvasztják fel a havat. De ahol nem jut állami pénz a hó elolvasztására, ott az embereknek kell ezt megoldaniuk.
A legegyszerűbb hókotrók csupán akkorák, mint egy átlagos fűnyíró, és 30-40 ezer forintért kaphatók. Aki ennél profibb eszközt szeretne, annak érdemes megismernie a lánctalpas Honda HS1336i Hybrid hófúvót. A felhasználó minimális erőfeszítéssel óránként 83 tonna havat dobhat félre az útjából. A csúcstechnikás eszköz körülbelül 1,8 millió forintba kerül, és a hagyományos négyütemű motor mellett két eletromotor is megtalálható benne, amiket a fékezésből visszanyert energia hajt meg.
Valamivel olcsóbb megoldás a quadra és terepjáróra szerelhető hóeke, amivel az ember legalább a saját utcáját, vagy a háza előtt lévő járdát letakaríthatja. Persze a hóekék közt is nagy különbségek vannak. Egy méretre vágott hókotró lemezt 75-80 ezer forintért megkapunk, míg a motorral hajtott, vezeték nélküli távirányítóval állítható hókotrók félmillió forintba kerülnek.
Robotra is bízhatjuk a hókotrást. Az i-Shovel nevű kétkerekű lapáttal nem is nagyon kell foglalkozni, mert magától életre kel, amikor hó jelenlétét érzékeli, és kiássa a kocsibejárót a hó alól. Sajnos az eszköznek még csak prototípusa van, a fejlesztő olyan partnereket keres, akikkel belevághat a nagyüzemi gyártásba.
Természetesen a kézi lapátoláshoz is vannak már hitech eszközök, mint például a Sno Wovel kerekes lapátja. Ezzel könnyebben eltolhatunk magunk előtt egy nagyobb adag havat, és egy laza mozdulattal a levegőbe röpíthetjük az egészet. A harmincezer forintos eszközben nincs semmiféle motor, csak a saját erőnkre számíthatunk. Ideális azoknak, akiknek az újévi fogadalmaiban rengeteg kalória elégetése is szerepelt.