Zsugorodik a Facebook Amerikában
Decemberben 1,4 millióval csökkent a Facebook amerikai felhasználóinak tábora a Socialbakers adatai szerint. A statisztika a havonta legalább egyszer bejelentkezőket tekinti aktív felhasználónak, így a szám nem feltétlenül mond ellent a hivatalos adatoknak, amelyek szerint a hirdetők számára legfontosabb amerikai piacon továbbra is nő a regisztrált felhasználók száma. A világszerte egymilliárd, illetve az USA ban 167 millió felhasználó mellett az alig másfél milliós csökkenés nem tűnik soknak, de egyrészt fontos trendet jelezhet, másrészt a nemrég bejelentett 600 ezres brit csökkenéssel együtt már Budapest lakosságának megfelelő ember hagyta ott a közösségi oldalt. Ráadásul ezek éppen azok a felhasználók, akiknek az üzenőfalaira a Facebook a legdrágábban tud hirdetéseket eladni.
A csökkenésnek sok oka lehet. Egyrészt a Facebook az amerikai piacon már rég elvesztette az újdonság varázsát, és elképzelhető, hogy most jött el az a pont, ahol a természetes lemorzsolódást mát nem pótolják az újonnan regisztrálók – egyszerűen azért, mert ilyenek már alig vannak, az USA-ban a 13 és 65 év közötti korosztályban már 80 százalék körüli a Facebookra regisztráltak száma. Nem tett jót az oldal megítélésének az sem, hogy az utóbbi hónapokban több fizetős extra funkciót indított el, mint a pénzért biztosan a címzett elé kerülő levelek, vagy a szponzorált, és kiemelt helyet kapó státuszüzenetek. Persze lehet hogy jelenség csak azt tükrözi, hogy az ünnepi időszakban az embereknek kevésbé van szükségük vagy idejük a digitális kapcsolataik ápolására, és sokan egyszerűen szünetet tartanak.
Eközben a jelenleg leggyorsabban növekvő három piacon, Brazíliában, Indiában és Vietnamban összesen 4,5 millióval nőtt az aktív Facebook-használók tábora. A számok azt mutatják, hogy a növekedés akkor kezd el stagnálásba fordulni, amikor egy országban a facebookozók száma eléri a teljes népesség felét. Persze ilyesmi eddig csak a fejlett, internettel jól ellátott nyugati országokban fordult elő, azt pedig senki nem tudja, hogy hol van ugyanez a határ az éppen a Facebook-robbanást átélő ázsiai és latin-amerikai piacokon.
A Socialbakers számai szerint Magyarországon jelenleg 4,3 millió facebookozó van, ez a negyvenedik legnagyobb közösség. Előttünk Portugália és Svédország, mögöttünk Algéria és Hongkong. A magyar felhasználók tábora havi 70 ezerrel nő, és most 44 százalék körül jár az arányuk a teljes lakosságon belül.