Óriásit kaszált a Google karácsonykor
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A nagy internetes cégek közül elsőként a Google hozta nyilvánosságra a 2012 utolsó negyedévéről szóló pénzügyi jelentését. Ez a három hónap minden IT-iparbeli cég számára kiemelt jelentőséggel bír, hiszen a karácsonyi szezon miatt a szoftver és hardvergyártók ilyenkor adják el a legtöbb terméket, a netes hirdetésekből élő Google pedig a karácsonyra időzített hirdetési kampányokból hoz össze ilyenkor rendszerint kiugró forgalmat. A 2012-es karácsony is beleillett a sorba, minden rekord megdőlt a bevétel és profit frontján.
A cég negyedéves forgalma 14,4 milliárd dollár volt, ebből 2,89 milliárd maradt nettó nyereségként a kasszában. A bevétel a 2011-es karácsonyi eredményekhez képest komoly, 36 százalékos emelkedést mutat, a profit azonban alig nőtt 190 millió dollárral. Ennek oka leginkább a csillagászati összegért felvásárolt Motorola Mobility teljesítménye, ami másfél milliárdot tett hozzá a bevételi oldalhoz, de önmagában veszteségesen működött, 353 millió dolláros mínusszal terhelve a cég mérlegét. Ha enélkül nézzük a Google fő profiljának számító online üzletet, a forgalom és a profit növekedése is igen meredek görbét mutat.
A jelentés kiemeli, hogy a közel 15 milliárdos forgalomból mindössze 6 milliárd jött a cég amerikai ténykedéséből, vagyis a vállalat egyre komolyabban támaszkodik a nemzetközi piacokra. Ez annyiban pozitív hír, hogy ezek a piacok sokkal dinamikusabban fejlődnek és bővülnek, mint a Google hazai pályájának számító amerikai, viszont azt a kellemetlenséget is magával hozza ez a jelenség, hogy a cég egyre jobban rászorul a különféle adózási trükkökre, hogy a tengerentúli bevételét hazahozhassa.
Hogy mennyire egy lábon áll a Google, és az online reklámpiacra teszi fel a teljes cég sorsát, jól mutatja, hogy ebből a szegmensből érkezett a bevétele elsöprő többsége, 12,9 milliárd dollár. A saját oldalakon megjelenő hirdetések ebből 8,6 milliárdért voltak felelősek, a Google Network tagjai, vagyis a külső oldalakra szolgáltatott reklámok 3,4 milliárdot hoztak. Mindkét szám 18 százalékos emelkedést mutatott 2011 utolsó negyedéve óta. Rossz hír viszont a cég pénzügyei szempontjából, hogy egyre olcsóbban tudja csak a hirdetéseket értesíteni, az egy reklámra klikkelésért kért összeg hat százalékot csökkent az egy évvel ezelőtti állapothoz képest (viszont két százalékot nőtt a tavaly őszi negyedévhez mérve, ez valószínűleg a karácsonyi szezon hatása).