Űrhajó akkuját kaphatja meg a Boeing 787
Bajban van a Boeing 787 Dreamliner utasszállító, amit a gyártó cég évekig a polgári repülést forradalmasító gépként harangozott be. A sok milliárd dolláros fejlesztés és 800 megrendelt gép után most Japánban és az USA-ban is a földre rendelték az eddig munkába állt néhány tucat repülőt, hogy alapos műszaki kivizsgálásnak vessék alá őket. A Dreamliner eddigi repüléseit ugyanis kisebb-nagyobb technikai bakik, túlmelegedő akkumulátorok, szivárgó üzemanyag, kisebb fedélzeti tüzek kísérték. Baleset egyikből sem lett, de a csodagép hírnevének megtépázásához ennyi is elég volt. A Boeing most nem várt helyről kaphat segítséget: az igazi Vasemberként elhíresült Elon Musktól (ő volt Robert Downey Jr. fő inspirációja a filmbeli alakításhoz, és maga Musk is feltűnik a második részben pár pillanatra).
Musk a Paypal alapításával, majd eladásával lett milliárdos, pénzét azóta látványos hitech fejlesztésekre fordítja, övé többek között az elektromos sportautókat gyártó Tesla, és a világ első számú magán-űrcégének számító SpaceX, ami tavaly első ízben küldött a magáncégek közül űrhajót a nemzetközi űrállomásra. A Tesla és a SpaceX közös jellegzetessége, hogy a világ legfejlettebb akkumulátorait használja az autókban és űrhajókban. Ezeket ajánlotta fel most Musk a Boeing gyengélkedő, és olykor kigyulladó akkui helyett.
A 787 Dreamliner az első utasszállító, ami a mobiltelefonokban, illetve hibrid autókban használt lítium-ion akkukat használja kisegítő áramforrásként, egészen pontosan azt a lítium-kobaltoxid legoldást, amit a Tesla is alkalmazott a Roadster sportautóiban 2008-tól egészen a tavalyi évig. A lítium-ion akkuk könnyebbek és nagyobb kapacitásúak, mint a hagyományos kémiai elven működő akkumulátorok, de a külső körülményekre is érzékenyebbek, és nagyobb odafigyelést igényel a biztonságos használatuk.
Musk Twitteren üzente meg a Boeingnek, hogy a SpaceX űrhajóiban használt akkuk fejlettebbek, mint amikkel a Boeingnek problémái akadtak a repülések során, és az űrrepülések során egy sima utasszállítóra váróknál sokkal extrémebb körülmények között is helyt álltak, és sosem gyulladtak még ki – és ő szívesen odaadja ezeket az akkukat a Boeingnek.
A Boeing egyelőre hivatalosan nem kommentálta a felajánlást, de Musk egy későbbi Twitter-üzenetében azt írta, éppen a 787 tervezőcsapatának vezető mérnökével dolgozik együtt az akkuprobléma megoldásán.