További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A közösségi oldalakon mutatott aktivitásból, a publikus facebookos lájkokból meghökkentően pontos jellemrajz állítható össze, derült ki egy amerikai felmérésből. A Microsoft kutatásában a cambridge-i egyetem statisztikusai 58 ezer Facebook-felhasználó lájkjait és profiloldalait elemezték anonim módon, és azt találták, hogy ijesztően jó hatékonysággal tudják kideríteni az illetők érzékeny személyes adatait. Akkor is, ha a felhasználók azokat nem szeretnék megosztani a közönséggel.
A lájkokat elemző szoftver 75 százalékos pontossággal szúrta ki kizárólag a lájkok alapján például a droghasználatot, és 88 százalékkal a homoszexualitást - annak ellenére, hogy a meleg felhasználóknak mindössze 5 százaléka tesz erre egyértelműnek tűnő utalásokat a (például a melegházasság támogatása, melegeknek szóló magazinok, események, szórakozóhelyek lájkjai). Meglepően jól mutatták a nemi irányultságot olyan közhelyes dolgok, mint a filmek, vagy tévésorozatok. A lájkok alapján pontos kép rajzolódik ki a felhasználók személyiségjegyeiről, vallási és politikai nézeteiről, és az intelligenciaszintről is.
A kutatók szerint mindez komoly dilemmát jelent, hiszen egyrészt a Facebook oldaláról természetes, hogy ilyen elemzéseket végez, hogy az eredmények alapján tudjon releváns hirdetéseket adni az egyes felhasználóknak, vagy szűrni, illetve fontosság szerint rendezni az üzenőfalaikra kerülő híreket. Viszont a jelenség privacy szempontból veszélyes is lehet, különösen olyan országokban, ahol az emberi jogok védelme nem áll túl erős lábakon (Iránban például komoly büntetés, akár kivégzés is járhat homoszexualitásért).
A kutatók közzétették a kísérlet néhány konkrét eredményét is, így azokat a lájkolt oldalakat, amelyek a legerősebben mutattak a felhasználóknál egy-egy jellemző személyes adat felé. A magas intelligenciaszint indikátorai például a Keresztapa, a Gyűrűk ura, illetve a Daily Show lájkolásai voltak, míg az alacsony IQ-é a Harley Davidson motormárka, Tyler Perry, és a Szeretek anya lenni Facebook-csoport. A homoszexualitást férfiaknál a Wicked című musical a NOH8 és a Human Rights Campaign jogvédő csoportok támogatása, nőknél a The L Word tévésorozat, a Not Being Pregnant, illetve a Sometimes I Just Lay In Bed and Think About Life facebookos csoportok kedvelése jelezte, vagyis a leszbikusok különösen szeretnek olykor csak heverészni az ágyon és az életről gondolkozni.