Új utasszállítót mutatott be a Boeing
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Boeing bemutatta a világ legnagyobb hatótávolságú utasszállító repülőgépét, a 777X családot. A két verzióban (a 365 üléses 8X és a kicsit nagyobb, 400 utast szállító 9X) készülő gép, amint a neve is mutatja, a cég egyik legnagyobb sikerű modelljének, a Boeing 777-nek a továbbfejlesztett változata.
A gép egy tele tankkal 9500 tengeri mérföldet, vagyis 17 594 kilométert tud repülni. Ezzel a világ leghosszabb kereskedelmi útvonalain tud majd szolgálatot teljesíteni, ilyenek például a Közel-Kelet és Dél-Amerika nagyvárosai közti, 15 órás repülőutak.
Az ilyen hosszú távú repüléseknél a fő probléma az, hogy nagyon sok üzemanyagot kell a gépbe tölteni, ami jelentősen megnöveli a tömegét, és ezáltal a fogyasztását is, ami miatt még több üzemanyagra van szüksége, és így tovább. Mindez a gép felépítésében is extra mérnöki kihívásokat okoz, a hosszú távú gépeknek általában jóval nagyobbak a szárnyaik, mint egy átlagos utasszállítónak (itt van ugyanis az üzemanyagtartály), ami az egész gép súlyeloszlását és aerodinamikáját megváltoztatja.
Plusz terhet jelent még, hogy az ilyen utakra több ételt és italt kell a repülőre felvinni az utasoknak, sőt, a személyzet is nagyobb, mert két műszakban dolgoznak. Mindez annyival is megnövelheti a gép tömegét, és ezzel párhuzamosan a fogyasztását, hogy gazdaságosabb egy leszállást és tankolást beiktatni a légtársaságnak.
A 777X hatékonyabb motorjával és a felhasznált anyagoknak köszönhető kisebb tömegével a Boeing ígéretei szerint elkerüli ezeket a problémáka, így a 15 órás utakat egy menetben húzhatják le vele a pilóták. Ez az utaspok számára is kedvezőbb (magasabb jegyárat lehet elkérni egy ilyen útért, mint egy megállással megszakítottért), gyorsabb, és nem kell külön díjakat fizetni a megállásért a reptérnek.
Az ultrahosszú távú utasszállító gépek szűk piacnak számítanak, az Airbusnak például a 16600 kilométeres repülésre képes A340-500-asból alig 40 darabot adott el, de a Boeing eddigi rekordere, a 777-200LR is csak 59 eladással büszkélkedhet. A kistestvér, rövidebb hatótávolságú 777-300ER-ből ehhez képest 687 darabot adtak el.