Történelmet írt az amerikai harci drón
Történelmet írt az amerikai hadi fejlesztéseket összefogó DARPA támogatásával készülő X–47B: ez lett az első olyan pilóta nélküli harci repülőgép, ami egy repülőgép-hordozó gőzkatapultjával szállt fel a levegőbe. Ezen kívül ez volt az első alkalom, hogy függőleges vezérsík nélküli gép szállt fel egy hordozó katapultjával, sőt olyan sem volt még, hogy lopakodót lőtt volna ki ilyen szerkezet, persze ez nem nagy dolog akkor, ha tudjuk, hogy az X–47B az első pilóta nélküli, automata működésre képes sugárhajtású lopakodó, ami az amerikai hadsereg bármelyik ágában is szolgált.
A kísérleti drón az USA keleti partjaitól nem messze emelkedett fel a USS George H.W. Bush fedélzetéről, helyi idő szerint kedden 11:18-kor. Szakértők szerint a mostani teszttől számítva akár világméretűnek is mondhatjuk az Egyesült Államok drónjainak hatósugarát, bár a technológia eljárásának széles körű alkalmazására egyelőre várni kell.
Például azért is, mert a gép egyelőre csak felszállni képes a hajók fedélzetéről, visszafelé még nem kockáztatták meg a próbát. A mostani felszállás után az X–47B csak megközelítette a hajót (egyszer 1000, aztán 50 láb magasságban), de mivel a leszállást vezénylő tiszt mindkétszer veszélyesnek ítélte a manővert, a Salty Dog 502 hívójelű gép végül a part felé fordult, és 65 perccel később a marylandi Pax River repülőterén ért földet.
A haditengerészet szakértői elmondták, hogy a gép már többször is sikerrel teljesítette a szárazföldi körülmények között szimulált hordozós landolásokat, de egyszerűen nincs még elég tapasztalata ahhoz, hogy élesben is kipróbálják a dolgot. Az első, valóban egy hordozón végrehajtott leszállást nyár végére tervezik, addig pedig annak is nagyon örülnek, hogy a gép önállóan felszállt, kétszer nekifutott a landolásnak, majd emberi beavatkozás nélkül visszatért és leszállt a szárazföldi bázison.