A jövő szupervonatát tesztelik Japánban
Japánban bemutatták az L0 szériához tartozó vonat legújabb prototípusát. A jármű nem síneken közlekedik, hanem mágneses lebegtetéssel halad; átadására és üzembe állítására várhatóan 2027-ben kerülhet sor. Az első öt kocsit és a csőrszerű orral felszerelt mozdonyt Jamanasi tartományban állították ki. A speciális pályán végzett alapos tesztelés szeptemberben kezdődik.
A járművet a Central Japan Railway tervezte. A tervek szerint a vonat Tokió belvárosa és Nagoya között közlekedne, és a most használt leggyorsabb vonatnál is több mint kétszer fürgébb lenne. Ennek a távolságnak a megtételéhez most 90 percre van szükség – ezt az új vonat 40 percre csökkentheti. A végleges modell a tervek szerint ezer utast szállíthat, és 2045-re Oszakáig hosszabbíthatják meg az útvonalát. A japán kormány szeretné, ha az egész országot hasonló sebességgel száguldó vonatok hálóznák be.
Japán 1964 óta fejleszt nagy sebességű, úgynevezett Sinkanszen-vonatokat. A sikerre való tekintettel a hálózatot a legtöbb honsúi és kjúsúi nagyvárosra is kiterjesztették. Azóta Japán a világ legmodernebb, a tömegközlekedésben használható vonatait tervezte: a Sinkaszen-vonatok átlagosan 320 kilométert tesznek meg óránként, a vasútvonalak hossza több mint 2250 kilométer.
Abe Sinzo, a japán miniszterelnök szeretné, ha a már most is túlterhelt japán közutak helyett a lakosság inkább a vonatokat használná, ezért folyamatosan bővítik a vasúthálózatot. A japán vállalatok nemcsak az országon belül, hanem a fejlődő országokban is építenek vasútvonalakat; a tervek szerint Indiában, Mumbai és Ahmedabad között is Sinkanszen-vonatok fognak közlekedni.
Japán egyelőre élen jár a csúcstechnológiás vasutak tervezésében, de Kína erős konkurenciát jelent. A sanghaji lebegő mágnesvasút elméletileg akár 430 kilométeres óránkénti sebességgel is haladhat, de mivel a pályája elég rövid, ritkán szokott 245-nél gyorsabban haladni.