Az iPad-generációnak szűkebb a szókincse
Legkönnyebben hallás után, más beszélőket figyelve és utánozva tanulunk új szavakat, igazolta sok nyelvtanár tapasztalatát egy neurolingvisztikai vizsgálat. Az élő, verbális kommunikáció fontosságát bizonyító kutatás vezetői szerint azonban a szóbeli tudásátadás szerepe gyengülőben van és félő, hogy a képernyők előtt töltött túl sok idő a szókincs és kifejezőképesség rovására megy.
A kutatásban 27 önkéntes agyműködését szótanulás közben vizsgálták agyi szkenner segítségével. Az eredmények szerint az arcuate fasciculus nevű agyterületnek kulcsszerepe van a folyamatban. Itt az agy két különböző, nyelvi szempontból fontos – a hallás és hangdekódolás, illetve a beszédformálásért felelős – területét összekapcsoló idegnyalábok vannak. Bár később már másik agyterület tárolja a megtanult kifejezéseket, a fejlettebb arcuate fasciculusszal rendelkezők könnyebben tanulnak új szavakat.
Marco Cantani, a King's College London kutatásvezetőjének magyarázata szerint a hallást követő ismétléses begyakorlással tanuljuk meg azt a mintegy 30 ezer szót, amit egy átlagos anyanyelvi beszélő ismer. Ha azonban a gyerekek egyre inkább technikai eszközökön keresztül, nem pedig másokat hallgatva szereznek új ismereteket, nem fognak megfelelő mennyiségű szót elsajátítani – teszi hozzá.
Catani attól tart, hogy nyelvi elszegényedés fenyegeti az újabb információs technológiák közegében felnövő korosztályokat. Szerinte a gyerekek növekvő internet-, okostelefon- és tablethasználatának ez lehet az egyik valódi hátulütője. „Ezek sokkal inkább vizuális, mint audioeszközök, ezért az előző generációkhoz képest valószínűleg szűkösebb átlagos szókincshez vezetnek majd” – mondta a Daily Mailnek.
Catani az eredményekből azt az egyszerű következtetést szűri le, hogy továbbra is fontos, hogy minél többet beszéljünk és beszélgessünk a gyerekeinkkel. A kutatás nem szólt a többnyire szókincsbővítőnek gondolt hagyományos olvasás esetleges hasonló veszélyeiről. A túlzott számítógéphasználatot korábban rengeteg mindenért, egyebek mellett a rövidebb figyelemért és a gyerekek erősödő énközpontúságáért is okolták.