További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Évek óta vissza-visszatérő álhír, hogy a Facebook fizetős lesz, amit a közösségi oldal rendszeresen cáfol is. Most azonban egy igazi online ipari nagyágyú, a Twitter alapítója, Biz Stone játszott el a gondolattal, és arra jutott, hogy igenis volna értelme a dolognak, persze nem olyan formában, hogy mindenkinek fizetni kelljen, hanem egy havidíjért elérhető prémium Facebook képében. Stone abból indult ki, hogy ha a népszerű online rádió, a Pandora reklámmentes változatáért sokan hajlandók havidíjat fizetni, akkor a hirdetésektől megszabadított Facebook-élmény is megérné sok felhasználónak havi egy mozijegy árát, főleg, ha ezért még olyan extra szolgáltatásokat is kapnának, amelyek az ingyenes változatban nincsenek meg. Stone úgy számolt, a felhasználók 10 százaléka biztos benevezne a dologra, és ez havi egymilliárd dollár bevételt jelentene a Facebooknál.
A gondolatkísérlet komolyan vehetőségéből persze jócskán elvesz, hogy Stone-nak a fizetős prémium modellt esze ágában sincs a saját bizniszében, a Twitteren kipróbálni. A Greenlight nevű elemzőcég viszont elvégzett egy felmérést, ami meglepő módon támogatta Stone teóriáját. Sőt, a közvélemény-kutatás azt az eredményt hozta, hogy a Facebook-felhasználók 15 százaléka hajlandó lenne havidíjat fizetni. Nyolc százalék mondta azt, hogy a Stone által felvetett havi tíz dolláros összeg beleférne számukra. Ha feltételezzük, hogy ezek az arányok a valóságban is megmaradnának, amikor vélemény helyett valódi pénzről van szó, és hogy a felmérés pontosan tükrözte a világ facebookozóinak véleményét, valóban megközelítheti a havidíjakból befolyó összeg a Stone által tippelt havi egymilliárdot.
A Facebook friss, hatalmas tőzsdei részvényárfolyam-ugrást eredményező pénzügyi jelentésében 1,6 milliárd dolláros hirdetési bevételt könyvelt el az elmúlt három hónap alatt. Ennek az előfizetéses modell a felmérés szerint a dupláját tudná produkálni, és továbbra is megmaradna a felhasználók 85 százalékánál az értékesíthető reklámfelület. A felmérés arra nem tért ki, mennyien vannak azok, akik nem akarnak reklámokat a Facebookon, és ezt már most is megoldják különféle szűrőprogramokkal.
A közvélemény-kutatás érdekes tanulsága volt még, hogy a válaszadók túlnyomó többsége, 70 százalékuk sosem kattintott még facebookos hirdetésre vagy szponzorált posztra. Ez azt jelenti, hogy a közösségi oldalnak még bőven van hová fejleszteni a reklámok hatékonyságát, és még rengeteg potenciál van az ügyesebb, jobban célzott hirdetésekben.