Hasít az online kereskedelem Kínában
Január és június között jelentős mértékben nőtt az internetes eladások értéke Kínában, amelyek már az összes kereskedelem 7 százalékát közelítik - derül ki a statisztikákból. A kelet-kínai Hangcsouban székelő, a kínai e-kereskedelmi üzletágra specializálódott kutatóközpont, a CBRC adatai szerint az idei év első hat hónapjában összesen 754,2 milliárd jüant (27,9 ezer milliárd forint) tett ki az interneten bonyolított kereskedelem összege az országban. Ez minden idők legmagasabb összege, a 2012-es év hasonló időszakához képest 47,3 százalékos növekedés.
Jelenleg a teljes Kínában zajló kereskedelem 6,8 százaléka zajlik a világhálón - írja a jelentés. Ez az arány az év végére a 7 százalékot is meghaladhatja - becsli a CBRC, hozzátéve: az internetes vásárlások összértéke 2013 során az 1,74 ezer milliárd jüant (64,4 ezer milliárd forint) is elérheti.
A korábbi évekhez hasonlóan az e-kereskedelmi piac urai az Alibaba csoporthoz tartozó platformok, a Taobao és a Tmall voltak. Az Alibaba jelenleg a piac 50,4 százalékát tudhatja magáénak, csaknem 30 százalékkal nagyobb szeletet, mint a második legnagyobb JD.com.
A McKinsey nemzetközi tanácsadó cég egy tavaszi felmérése szerint az átlagos kínai vásárló a nagyvárosokban 6 800 jüant (251 ezer forint) költ el évente az interneten, míg a kisebb városok lakói átlagosan 4 500 jüant (167 ezer forint). Elsősorban ruhát vásárolnak így a kínaiak, ez a teljes költés egyötödét teszi ki, ezt követik a háztartási gépek és felszerelések, valamint a könyvekre, belépőjegyekre, szórakozásra fordított összegek.
Az évtized végére akár 4 ezer milliárd jüanra (148 ezer milliárd forint) is nőhet az internetes tranzakciók értéke a kelet-ázsiai országban, ezzel Kína átveheti a világelsőséget a most még vezető Egyesült Államoktól. A kínai kormány reményei szerint ezt a határt a kínai kereskedők már évekkel az évtized vége előtt átlépik majd - Peking úgy jósolja, 2015-ben már a 3 ezer milliárd jüant (111 ezer milliárd forint) közelíti majd a tranzakciók értéke.