Gyöngyi
9 °C
9 °C

Kiszabadult a Yahoo miatt bebörtönzött kínai újságíró

2013.09.08. 09:44

Kiengedték a börtönből azt a kínai újságírót, akt a Yahoo segítségével ítéltek el 2005-ben, írja a theguardian.com. Si Taó bűne az volt, hogy emailben tájékoztatott a sajtószabadság Kínában tapasztalható korlátozásáról. A sajtószabadságért küzdő nemzetközi "Riporterek határok nélkül" (RSF) szervezet akkor azzal vádolta a Yahoo internetes vállalatot, hogy aktívan segítette a kínai kormányzatot az újságíró letartóztatásában és elítélésében.

Si Taót 2005 áprilisában a Yahoo közreműködésével, rendszerellenes online publikációért tíz év börtönre ítélték. Több szervezet is támadta az amerikai céget, hogy kiadta a kínai államnak Si Taó levelezéseit, ami nélkül nem tudták volna elítélni. A Yahoo szóvivője Mary Osako akkor leszögezte, hogy a vállalat "csak azt tette, ami törvény szerinti kötelessége volt". A cég vezetője azért 2007-ben egy kongresszusi meghallgatáson elnézést kért Si Taó családjától.

"Nagyon vigyáztunk, hogy csak arról adjunk adatot, amiről kérnek, a kínai kormányzatnak ugyanakkor nem kötelessége tájékoztatni a szolgáltatókat, hogy miért kér egy adott információt, és rendszerint nem is tájékoztat." − nyilatkozta a cég szóvivője 2005-ben. Az RSF szerint a Yahoo pontosan tudta, hogy nem bűnözőkről, hanem újságírókról és ellenzékiekről ad ki adatokat.

Sinek 2005-ben az Újságírók Védelmének Szövetsége a bátorságáért Nemzetközi Sajtószabadság-díjat adományozott, 2007-ben pedig az Újságok Világszövetsége a Szabadság Arany Tollát ítélte oda neki.

Az RSF által felderített eset nem egyedi. Nagy amerikai online vállalatoknak már korábban felrótták, hogy túl szorosan együttműködnek a kínai hatóságokkal. Cserében azt remélik, hogy megszerezhetik a hivatalok jóindulatát a felfutó kínai piacon való terjeszkedésükhöz. Peking mindenekelőtt a gazdaságban és az oktatásban támogatja az internet használatát, viszont megkísérli megakadályozni, hogy a lakossághoz eljussanak a kormányzatot kritizáló hírek, vagy emberi jogi csoportok jelentései.

A Yahoo 2005-ben átadta az email és egyéb szolgáltatásainak felügyeletét Kínában egy helyi cégnek, az Alibabának, amibe 40% részesedést vásárolt. 2013 augusztusában pedig végleg leállította a saját email szolgáltatását, a felhasználóknak pedig az Alibaba rendszerét ajánlotta.