A britek lassan leszoknak az sms-ről
Csökkent az egy év alatt elküldött sms-ek száma az Egyesült Királyságban, pedig ilyenre még sosem volt példa a szolgáltatás történetében. A jelenségről természetesen az okostelefonok és az ingyenes üzenetküldő szoftverek elterjedése tehet. A Whatsapp, a Snapchat és az Imessage hamarosan kiszorítja a hagyományos szöveges formátumot.
A Deloitte becslései szerint 2012-ben még 152 milliárd sms-t küldtek az Egyesült Királyságban, tavaly már csak 145 milliárdot. Az internetes üzenetküldő alkalmazások viszont virágzásnak indultak: a 2012-es 57 milliárdhoz képest tavaly már 160 milliárd ilyen üzenetet küldtek.
Egy kis mellékes
Bár az sms árához képest egy üzenetküldő szoftverrel küldött szöveg adatforgalmi díja elenyésző, az alkalmazások fejlesztői a mikrotranzakciókkal is nagyot szakíthatnak. A Line például pénzért árulja a csevegésbe beszúrható stickereket (az emotikonokat helyettesítő kis ikonokat); csak ezzel tízmillió dollárt keresnek havonta.
Az üzenetküldő szolgáltatások az Egyesült Királyságban 2006-tól terjedtek el; ekkor vezette be a Blackberry a BBM-et (Blackberry Messenger). Az okostelefonok elterjedése és az adatforgalmi díjak csökkenése viszont magával hozta a konkurenseket is. És ezalatt nemcsak a fentebb említett cégeket kell érteni, hanem a főleg Ázsiában használt, igen népszerű alkalmazásokat, például a japán Line-t vagy a kínai Wechatet. Ezeket már pécés környezetben is használhatjuk, akár fotómegosztásra és játékra is.
Ennek ellenére a Deloitte munkatársai úgy látják, az sms vezető szerepe továbbra is megmarad. Becslések szerint a britek 2014-ben 50 milliárd fontot, nagyjából 18 ezer milliárd forintot fognak sms-re költeni. Ehhez képest az üzenetküldő szoftverek forgalma egymilliárd font körül van.
Mindez annak köszönhető, hogy az sms az egyetlen szöveges üzenetformátum, amit minden telefon fogadni tud, míg az üzenetküldő alkalmazások csak akkor használhatók, ha telepítve vannak a telefonokra. A Facebook ezt a hiányosságot az óriási adatbázisával próbálja kompenzálni, de nekik sem könnyű: a fiatalabbak inkább a Snapchathez hasonló alkalmazásokat használják.