Így menekülnek a fiatalok a Facebookról
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Facebook egyik legkomolyabb problémájává nőtte ki magát az utóbbi egy-két évben, hogy a közösségi oldal egyre kevésbé népszerű a fiatalok körében. A tizenévesek számára azért csökken az oldal vonzereje, mert az egyszerűen túl sikeres: a tiniknek ciki egy olyan közösségben jelen lenniük, ahol ott vannak a szüleik és az iskolai tanáraik is. A Facebook népszerű funkcióira, mint a képmegosztás vagy a csetelés, egyre-másra jelennek meg újabb és trendibb mobilos alternatívák. Hogy ez a jelenség milyen komoly, azt jól mutatja az iStrategyLabs cég elemzése, ami a 2011. és 2014. januári statisztikákat hasonlítja össze.
A cég az adatait a Facebook hirdetési platformjából nyeri, így az olyan felhasználókról tud képet alkotni, akiknek az üzenőfalaira érdemes hirdetéseket vásárolni, mert a felhasználók aktívak, sűrűn bejelentkeznek, és sokat vannak a szemük előtt a reklámok. A statisztika csak az amerikai felhasználókkal foglalkozik, de az ottani trendek általában jól szokták előre jelezni, mi fog történni később a világ többi részén lakó felhasználóknál.
2011-et a Facebook közel 147 millió aktív amerikai felhasználóval kezdte, míg 2014-et kerek 180 millióval. A nemek aránya alig változott: kicsivel több a nő, mint a férfi. A korcsoportoknál azonban annál nagyobb a különbség a három évvel ezelőtti adatsorhoz képest. A 18 éven aluliak száma 13 millióról 10 millió alá csökkent, az eggyel efölötti korcsoportban (18-24 év) 45 millióról 42 millióra csökkent a létszám. Az ennél idősebb csoportok bővülése viszont simán behozza a fiatalok elvándorlása miatti csökkenést: a 25-34 éveseknél 32, a 35 és 55 év közöttieknél 41, míg az 55 év felettieknél 80 százalékos volt a növekedés. Az amerikai felhasználóknál a nyugdíjas korosztály már 28 millió fővel van jelen a Facebookon, és a teljes tagság 15 százalékát adja.
Hatalmas a változás a felhasználók iskolai végzettségénél is: a középiskolába és egyetemre járók száma egyaránt kevesebb mint a felére esett, míg a diplomásoké csaknem a duplájára nőtt. Igaz, ennél a felmérésnél torzíthatja az eredményeket az, hogy sokan nem adják meg magukról ezt az adatot a Facebookon. A számok mindenesetre azt mutatják, hogy a felhasználók három év alatt három évet öregedtek, leérettségiztek, lediplomáztak, de nem igazán jöttek a helyükre új egyetemisták és középiskolások.
Érdekes, hogy a földrajzi régiók szerinti bontásban éppen azok a városok mutatják a legnagyobb növekedést, amelyek technológiailag a legfejlettebbnek számítanak: New York és San Francisco (vagyis a Szilícium-völgy) környéke, ahol három év alatt megduplázódott a felhasználók száma. Eközben Chicagóban vagy Houstonban 30 százalék alatt maradt a növekedés üteme.