
További Tech cikkek
Nem lehet nem észrevenni: a Facebookot divat lett utálni. A legjobban az tükrözi ezt, amikor az Index Facebook-oldalára linkelünk ki egy Facebookról szóló cikket, és ott facebookos kommentelők kezdik el menetrendszerűen, kórusban szidni a Facebookot. Facebookception.
Persze ennél súlyosabb figyelmeztetés lehet – vagyis lehetne a cégnek –, hogy komolyan vehető piaci elemzők is riogatnak mostanában. A Facebook halálát kiáltók nagyjából ezen a gondolati síkon indokolják a közösségi oldal hamarosan és elkerülhetetlenül bekövetkező végzetét:
- A fiatalok menekülnek az oldalról
- Elfogy a hely a további növekedéshez
- Túl sok a reklám, és ezt mindenki utálja
- Minden funkciójára van már jobb és trendibb alternatíva
- Átláthatatlanná válik az egész, és összeroppan a saját tömege alatt
Zuckerbergék a következő érvkészlettel válaszolnak erre:
- LOL
Komolyan. Amikor a Princeton amerikai elitegyetem kutatói statisztikai módszerekkel elemezték a Facebook életciklusát, és arra jutottak, hogy 2017-re 800 millió felhasználót fog veszíteni az oldal, a Facebook azzal válaszolt, hogy ugyanilyen modellekkel bebizonyította, hogy 2021-re diákok hiányában a Princetont be kell zárni, illetve 2060-ra elfogy a levegő a Földön.
Ami persze vicces, és jól rámutat arra, hogy egy kis statisztikai bűvészkedéssel bármit és annak az ellenkezőjét is alá lehet támasztani, de a kérdés ettől még megmarad: elért a csúcsra a Facebook, és innentől már csak lefelé van számára út?
Lelépnek a tinik – na és?
A mostani világvége-hangulat elindítója egy elemzés volt, ami az amerikai Facebook-felhasználók 2011-es és 2014-es demográfiai összetételét hasonlította össze. Az eredmény: három év alatt a tinik negyede, az egyetemistáknak pedig több mint a fele eltűnt – ami azért elég drasztikus változás egy olyan oldaltól, ami eredetileg egyetemistáknak indult. A Facebook megszűnt menőnek lenni a fiatalok körében. Ez persze nem csoda, mitől lenne cool egy tizenéves számára egy olyan közösségi oldal, amin fenn vannak a szülei, a tanárai, valamint a szülei tanárai és a tanárai szülei is.

„Az emberek azt hiszik, megpróbálunk mindenáron trendik lenni. Ez sosem volt a célom. Én vagyok itt valószínűleg a legkevésbé trendi fickó” – mondta Mark Zuckerberg ősszel egy sajtókonferencián, és hozzátette, hogy a Facebookot inkább olyan szolgáltatónak szereti elképzelni mint az elektromos művek. Van ember, aki szerint menő az Elmű? Már maga a kérdés is értelmezhetetlen, nem az a dolga hogy menő legyen, hanem hogy adja a maga szolgáltatását, ami nélkül egyébként megállna az életünk. Na ilyesmi akar a Facebook is lenni, és lássuk be, jó úton halad felé.
A fiatalok elvándorlásának másik oka, hogy – ahogy a Business Insider szakírója levezeti – az elmúlt egy-két évben az általános online közösségi platform megváltozott: már nem a Facebook a csomópont, ahonnan mindent és mindenkit elérünk, hanem a telefonunk.
Van külön appunk csetelésre, fotómegosztásra, hírolvasásra, vicces képekhez, mémekhez, videókhoz, játékokhoz. És persze van a Facebookhoz is, de annak funkciói szépen szerveződnek kifelé más alkalmazásokba. Zuckerbergék persze próbálnak tenni ez ellen, az Instagramot például felvásárolták kilóra egymilliárd dollárért (azóta is a legnépszerűbb fotómegosztó a neten), de a Snapchatet már 3 milliárdért sem sikerült.
A középiskolás és egyetemista réteg csökkenésével párhuzamosan viszont brutális a növekedés 25 évtől felfelé az összes korosztályban. A sokat idézett felmérés egyik keveset hangoztatott eredménye, hogy miközben az egyetemisták száma a Facebookon a felére esett, az egyetemi végzettségűeké több mint a másfélszeresére nőtt. Amerikában ma a Facebook-felhasználók harmada diplomás, ez 60 millió embert jelent. Ez pedig aligha válik a kárára az oldalnak.
Jön a Felnőtt Fácse!
A Facebook egyik komoly problémája ma éppen a sikeréből adódik. Az oldal a Google mögött az internet második legnagyobb forgalomirányító központja lett, a hírfolyamokban megosztott linkek nagyobb látogatói tömeget irányítanak a neten, mint a híroldalak összesen. Ez azzal jár, hogy irtózatos mennyiségű tartalom sűrűsödik az üzenőfalakra, tavaly augusztusban írta azt a Facebook blogja, hogy napi 1500 hírből válogatja ki az algoritmusuk azt a 300-at, amiről úgy gondolja, hogy az adott júzert érdekli, és amit ezért kitesz a hírfolyamába. A többi: kuka. És ez idén nyárra – Zuckerberg törvényének megfelelően – már 3000 lesz, vagyis minden tizedik megosztott link, sztori, kép, akármi kerül csak elénk. Óriási a zaj, és ez az egyre népszerűbb mobilos verziókon csak még kellemetlenebb.
A Facebook erre azzal válaszol, hogy megpróbálja az értékes tartalmakat előnyben részesíteni. A nagy kérdés persze az, mi számít értékesnek. Zuckerbergék válasza erre az volt, hogy közösségi oldalból (vagyis hát amellett) személyre szabott hírlapot akarnak faragni az oldalból. Tömören: több újságcikk, kevesebb cuci kiscicás fotó és Coelho-bölcsesség. Az átlag facebookos üzenőfal tehát, ami öt éve a Farmville-lel és Coelho-idézetekkel, tavaly meg a 9Gag-gel és az Upworthyvel volt tele, jövőre olyan lesz, mint egy nagy lapszemle, a világsajtó színe-javával, amit az ember ismerősei, meg a Facebook algoritmusai válogatnak, szűrnek és ajánlanak. Micsoda véletlen: ez tökéletesen rímel arra a változásra, hogy az oldal közönsége felnő, zuhan a tinik és meredeken nő a diplomások száma a felhasználók között. Ez lesz a felnőtt-Facebook, ami lehet, hogy nem menő, nem trendi, de nem is kell annak lennie, elég ha a napi online tartalomfogyasztásban tényleg olyan megkerülhetetlen tényező, mint az elektromos művek.
Na de kinek áll ez érdekében?
A Facebook ugyanúgy fog kimenni a divatból, és hirtelen megbukni, mint a MySpace bukott a maga idejében – jósolják sokat, többek között a már említett Princeton-tanulmány. Csakhogy van néhány alapvető különbség a két oldal között. A Facebook ma egyeduralkodó a közösségi oldalak között, egyszerűen nincs épkézláb alternatívája, a LinkedIn teljesen más tészta, megfér a Facebook mellett, a Google Plus pedig továbbra is szellemváros, a YouTube-integráció fújja fel a felhasználószámát, de nincs valós aktivitás mögötte. Tavalyi adat: a Google Pluson átlagosan havi 6 perc 47 másodpercet töltött egy júzer bejelentkezve, a Facebookon 6 óra 44 percet.

A MySpace azért tudott megbukni, mert csak a fiatalok használták, és a tulajdonos nem értett az online bizniszhez. A Facebooknál ennek éppen az ellenkezője a helyzet. Az oldal felhasználói bázisát fenyegető appokról pedig érdemes megjegyezni egy dolgot, ami egytől egyik jellemző rájuk: felhasználóik vannak, működő üzleti modelljük nincs. És kinek van ilyenje? Hát a Facebooknak. 2012 elején kezdtek el reklámfelületet értesíteni a mobilos verzióban, és ma már a második legnagyobb játékos az évi 40 milliárd dolláros (mármint tavaly, idén már lesz 50 is) piacon. Az első persze a Google.
A Facebook nagy átalakulását csak részben hajtja az, hogy követni kényszerül a trendeket, és ha a népek mobilra váltanak, akkor ő is mobilra vált, illetve ha a fiatalok lelépnek, akkor a felnőttekre kezd koncentrálni. A másik fő hajtóerő az, hogy egyre hatékonyabb hirdetési platformmá próbálja változtatni önmagát. Erre is a kényszerűség viszi rá, hiszen a hirdetési bevételeit már nem sokáig tudja azzal növelni, hogy egyszerűen növeli a felhasználószámot. Sőt, ez már most sem nagyon megy, hiába mutat egyre magasabb számokat (most jár 1,3 milliárd körül) a negyedéves jelentés, ha a növekedést főleg olyan országok hajtják, mint Brazília és Indonézia, ahol egy felhasználó havi 20 centnyi reklámbevételt hoz a cégnek azzal, hogy hirdetéseket néz facebookozás közben. Egy amerikai majdnem 2 dollárt.
A problémára több megoldási út is kínálkozik, és a Facebook a biztonság kedvéért mindegyiken elindult. Egyrészt lehet drágábban adni a reklámot – persze ezért cserébe nyújtani is kell valamit. Például a már előre rettegett automatán induló, leállíthatatlan videós reklámokat, amivel akár évi egymilliárd dollárt is kaszálhat az oldal az elemzők szerint. Másrészt lehet több reklámot megjeleníteni azzal, hogy több és érdekesebb tartalmat ad a felhasználóknak, akik több időt töltenek az oldalon, többet kattintanak, több aloldalt néznek meg. Erre megy ki az egész „személyre szabott újság” ügy. És végül ott a reklámok hatékonyságának növelése, a minél pontosabban célzott hirdetések bevetése, amihez a személyes adatainkra, a netezési szokásaink minél alaposabb felderítésére van szükség. Na ezért a Facebook és a Google az online hirdetési piac királyai: ők tudnak a legtöbbet rólunk. És a Facebook ebben annyiban van előnyben még a Google-höz képest is, hogy nincs szüksége kémkedésre, emailek átfésülésére és hasonlókra: önként adjuk át naki nap mint nap az aranyat érő személyes adatainkat.

Az oldalról ajánljuk
- Külföld
Túlélőcsomag a béke árnyékában – mire készül az Európai Unió?
Orbán Viktor elmondta, mit jelent az unió 72 órás túlélési terve.
március 28., 09:03
- Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő
A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.
március 28., 09:18
- Külföld
Földrengés Délkelet-Ázsiában: rendkívüli állapot a térségben, Európától kértek segítséget
A Richter-skála szerinti 7,7-es erősségű földrengést mértek pénteken.
március 28., 08:36
- Külföld
Egy liberális bíró elsöprő győzelmet aratott Elon Musk milliói felett
Susan Crawford 10 pontos előnnyel nyert Wisconsinban.
12 perce
- Külföld
Árvíz sújtott le Horvátországban, sürgősségi evakuálást rendeltek el
Ha a helyzet tovább súlyosbodik, krízisközpontokat is létrehoznak.
március 28., 08:20
- Vélemény
Matolcsy, a lottómilliárdos – a teljesítmény nélküli vagyon átka
Extrém luxusélet: Porschéval, új feleséggel, magánrepülővel.
március 28., 08:00
- Belföld
Jogerős az ítélet, be kell zárni Szegeden Iványi Gábor iskoláját
Budapesten pedig még kedvező döntés született számukra.
március 28., 08:54
- Belföld
Megérkezett a legújabb politikai édesség Hódmezővásárhelyre, az örökbe fogadható Zebra
Folytatódik a politikai édességsorozat.
március 28., 08:25
- Külföld
Irán kész a közvetett tárgyalásokra az Egyesült Államokkal
Donald Trump még 2018-ban léptette ki országát a korábbi megállapodásból.
március 28., 09:13
- Tenisz
Újabb lépést tett Djokovics a történelmi siker felé, búcsúzott a torna meglepetésembere
A szerb szupersztár mindössze két győzelemre van attól, hogy begyűjtse pályafutása 100. ATP-serlegét.
március 28., 09:31
- Futball
Szoboszlaiék és a párizsiak már fogják az aranyat, óriási csata Spanyolországban
Az öt topligából négyben már csak a lefújást várjuk, a La Ligában viszont még bármi lehet.
március 28., 05:56
- Belföld
Megzavarták Orbán Viktor rádióinterjúját, rendőrök szedték szét a tiltakozókat az MTVA székházánál
Bedő Dávid szerint a kormányfőt a teherportán vitték be.
március 28., 07:44
- Belföld
Orbán Viktor: Provokációs verseny van az ellenzéki pártok között
A kormányfő ismét a Kossuth rádió vendége volt.
március 28., 07:41
- Belföld
Hármas karambol történt az M3-as autópályán
Két személyautó és egy kisbusz ütközött.
március 28., 09:18
- Belföld
Felhős idővel zárul a hét, de a napsütés így sem tűnik el teljesen
A naposabb területeken akár 16 és 21 fok közötti idő is lehet.
március 28., 05:53
- Brand and Content
Évente 15 ezer ember élete lehetne jobb, ha elterjedne ez a technológia
12-15 ezer csípőprotézis műtét történik Magyarországon évente. Az operációk után jellemzően hosszú ideig elhúzódik a felépülés, ami sok esetben nem is teljes. Pedig orvostechnológia innovációk állnak rendelkezésre, hogy ez ne így legyen.
március 28., 00:06
- Külföld
Kiderült, mi okozta a Szindbád tengeralattjáró tragédiáját Egyiptomban
Számos biztonsági kérdés merült fel a baleset után.
március 28., 07:13
- Belföld
Lucernaföldön vesztegel a Honvédelmi Minisztérium milliókkal támogatott repülőgépe
A rendőrség nyomozást indított, a Magyar Honvédség már szervezi a visszaszállítást.
március 28., 09:38
- Kultúr
Carlos Santana: Ellenséges erők próbálták meg elpusztítani Michael Jacksont
A legendás gitáros most is kiáll Jackson mellett.
március 28., 09:39
- Külföld
Vlagyimir Putyin: Komolyan kell venni a Grönlandra vonatkozó amerikai igényt
Az orosz elnök az együttműködés híve az Északi-sarkvidéken.
március 28., 06:35
- Belföld
Második világháborús légibombák kerültek elő a Liszt Ferenc repülőtérnél
A Magyar Honvédség központi gyűjtőhelyére szállították a bombákat.
március 28., 07:01
- Külföld
Donald Trump fontolgatja a kínai vámok csökkentését, hogy meggyorsítsa a TikTok eladását
Januárban elhalasztotta a törvény végrehajtását.
március 28., 06:40
- Kultúr
Rejtély övezi az ötszörös Nobel-díj-jelölt halálát
Az őrzője gyilkolhatta meg.
március 28., 05:57
- Futball
Bognár György elárulta a paksi titkot: egy rúd szalámi, meg a szuperhatékony kémhálózat
A tréner szerint túlmisztifikált dolog a statisztika és az adatelemzés, mégis fél évvel a konkurencia előtt járnak.
március 28., 05:57
- Külföld
„Aki Ukrajna gyorsított EU-csatlakozását tolja, az tulajdonképpen Putyin szekerét tolja”
Nem véletlen, hogy Moszkva nem ellenezné Ukrajna uniós tagságát.
március 28., 05:58
- Külföld
A német hírszerzés szerint Vlagyimir Putyin nagyszabású háborúra készül a NATO ellen
március 28., 06:00
- FOMO
Heath Ledger teljesen padlóra küldte színésztársait
Michael Caine nosztalgiázott a színészről új könyvében.
március 28., 06:38
- Belföld
Börtönbüntetést kért az ügyészség a Svájcból érkező farkas haláláért felelős két férfira
A vád szerint egyikőjük gyermeke ölte meg az állatot.
március 28., 06:09
- Belföld
Börtönbüntetést kapott két volt rendőr, akik megütöttek és magára hagytak Ózdon egy kiskorú fiút
Az ítélet nem jogerős.
március 28., 06:37